Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Råd om oppsett for å overvåke trykk (4-20mA)


gsvenningsen

Spørsmål

Hei.

 

Jeg er ute etter et enkelt oppsett som kan overvåke trykk på mange "dingser". Trykk vil typisk komme fra en analog trykktransmitter som gir ut strømsignal (4-20 mA)

 

Jeg ønsker et system der man for hver "dings" kan definere alarmgrenser, for eksempel
Alarm når Trykk > X
Alarm når Trykk < Y

Alarm dersom Trykk < Y eller Trykk > X
Jeg er avhengig av at alarmen kan varsles via app på mobil
 

For å gjøre livet  enkelt er det greit om man kan konvertere strøm til trykk P = I*A+B (ulik kalibrering for hver "dings")

Jeg har sett litt på Fibaro Smart Implant som ser ut til å kunne lese av strøm indirekte via en motstand. Er det noen som har tips om en hjemmeenhet (Vera, Homey, ... ) som kan gjøre det jeg ønsker, helst med minst mulig styr. Jeg er selvsagt åpen for andre sensorer osv.

Endret av gsvenningsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei,

 

Mulig dette kan være noe?

https://www.lastmile.no/milesight/116978/milesight-uc300-l05eu-iot-controller-4g-lte-rs232-485-4di-2do-4ai-2xpt100

 

Ellers er det sikkert ikke så vanskelig å DIY'e noe med en Arduino og et GSM-shield / GSM-modem.

(4-20mA kan konverteres til 0-5V ved hjelp av en 250Ω motstand.)

 

Siemens har også en kul sak som heter LOGO!, denne kan utvides med en CMR kommunikasjonsmodul til å sende SMS eller E-Post.

https://mall.industry.siemens.com/mall/en/WW/Catalog/Products/10244228?activeTab=productinformation&regionUrl=WW

 

Personlig hadde jeg kanskje gått for en LOGO!, da får du et veldig robust og skalerbart system basert på hyllevarekomponenter, som kan programmeres og utvides slik du vil. 🙂

 

-MariusL

Endret av MariusL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.