Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dimmer med bevegelsesensor mulighet


VP1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ganske ny innafor med det med smarthus løsninger. Har nylig kjøpt Philps hue og den tillfredstiller kravene jeg hadde lyst å oppfylle. Jeg har pærer kontroller og bridge, det fungerer kjempe bra.
Det siste jeg ønsker å sette opp i huset er at spotter i gangen(ikke smarte pærer) slår seg på/av ved hjelp av bevegelse sensor. Hvis jeg har skjønt det riktig så kan jeg ikke bruke bevegelse sensor fra philips hue da de styrer bare sparte pærer, ikke sant?

Trenger derfor litt tips og råd fra dere i forhold til hvordan dette kan settes opp enkelit og uten at det koster alt for mye. Oppsumert det jeg har lyst å få til:

* Pærene slår seg av og på ved bevegelse men også ved å trykke på knappen på veggbryteren. 
* Veggbryteren må tilbyr dimmer muligheter. 

* Det er pluss hvis det finnes noen app eller annet hvor man kan stille inn at lysene mellom en klokkeslett bare slår seg på med 50% styrke for eks. Eller generelt at det finnes en tillegs app som tilbyr forskjellige innstillinger og som snakker med veggbryteren (dimmeren)

Ideelt sett så kan man få til dette ved å bære bytte veggbryteren. Da slipper jeg å måtte bytte pærer, kjøpe nye hub-er osv..


Finnes det noen veggbrytere(dimmeret) som har innebygd bevegelsesensor, eller finnes det veggbrytere som har bevegelse sensor ved siden av som klarer å snakke til veggbryteren?
Eller finnes det noe helt annet som kan tillfredstille kravene uten at det skaper mye jobb og koster alt for mye. 

Setter pris på hjelp 🙂
 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å lese litt her: https://www.elektroimportoren.no/namron-og-philips-hue/namron-og-philips-hue/Document.html

 

Det du er på utkikk etter er nok en Zigbee dimmer som støttes av Philips Hue. Jeg har ikke gjort research selv, men vil si det er rimelig å anta at denne fungerer i ditt tilfelle gitt informasjonen over: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-led-dimmer-200w-2-0-hvit/4512750/Product.html

 

Da bytter elektriker ut dagens bryter med den over, så kan du kjøpe en Philips Hue(eller annen støttet sensor) bevegelsessensor og koble det sammen slik du allerede gjør i dag. Det finnes også dimmere med bevegelse integrert, men da blir jo sensoren der hvor dimmeren står og det er sjelden optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja riktig, vinkelen er ikke optimalt for at veggbryter med innebygd sensor skal kunne fange bevegelse. Det du foreslår er mye bedre løsning. 

Er det noe mere vanskelig å installere sånne smarte dimmere enn å installere vanlig dimmere?
vil tro at framgangsmåten er det samme..

Men ja, for sånt må man nok ha elektriker som skal gjøre jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.