Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉
  • 0

Somfy IO motor styring av screens - må jeg ha en Tahoma switch for å integrere mot HA?

Spørsmål

Skrevet

Skal skaffe meg screens - og disse leveres med Somfy IO protect motor. Dette burde i prinsippet være like enkelt å styre som en garasjeport tenker jeg - men jeg trenger da en måte å få trigget motoren ned/opp på....Men jeg ser at de skal ha en formue for en Somfy Tahoma switch som jeg finner integrasjon mot i HA. Men dette virker ekstremt overkill bare for å trigge signal opp/ned på screens.

Finnes det andre løsninger enkle løsninger som kan snakke med denne IO protokollen for å styre screens? I prinsippet skal jeg jo bare sende samme signal som fjernkontrollen faktisk dytter ut.

Jeg har ikke bestilt noe ennå - mulig det finnes andre leverandører av screens der ute også som har innebygd zigbee/z-wave styring av motor?

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet

Vi har screens med Somfy Maestria WT. Dette er en "dum" motor som har en kabel for opp og en for ned. Da har jeg koblet en Fibaro Roller Shutter foran, dette fungerer utmerket. Finnes også kontrollere for Zigbee og de fleste andre protokoller 🙂

• 0
Skrevet (endret)
hakons skrev (33 minutter siden):

Vi har screens med Somfy Maestria WT. Dette er en "dum" motor som har en kabel for opp og en for ned. Da har jeg koblet en Fibaro Roller Shutter foran, dette fungerer utmerket. Finnes også kontrollere for Zigbee og de fleste andre protokoller 🙂

Jeg antar det er samme motor på tilbudet jeg har fått. Men det som fremstår litt dumt her er jo at jeg må ha flere brytere da ikke alle vil bli drevet med strøm fra samme tilkoblingspunkt.......Denne løsningen til fibaro er jo ikke noe annet en relee styring og som du sier - tilsvarende finnes for zigbee og shelly osv...

Jeg tenkte mer på en enhet som kunne snakke "IO protect" og så konvertere dette til z-wave/zigbee tilbake til HA. Dette som alternativ til Tahoma boksen. Det ser ut som det lønner seg for meg å kjøpe tahoma boksen da den kan styre flere Somfy screens trådløst via IO protokollen.  Og så får jeg integrerere Tahoma boksen under HA - slik at HA styrer Tahoma..som så styrer motorene.....

Prinsippet for bryterstyring er jo slik som under...det er altså ikke en slik løsning jeg er på jakt etter..men en 100% trådløs sak som kan snakke direkte til motoren slik fjernkontrollen kan...

Trodde dette var plankekjøring og at alt slikt utstyr/motorer nå også var støttet av z-wave eller zigbee eller noe annet vanlig trådløs protokoll........Men vi er dessverre ikke der ennå ser jeg....

image.thumb.png.a9e7864ed2c477a050d795ee936f0b87.png

image.png

Endret av Jølle
  • 0
Skrevet

For Somfy IO kan du bruke Somfy Connexoon også . Husker ikke hva Tahoma kan gjøre som Connexoon ikke kan, men den fungerer ihvertfall finfint mot mine IO-screens og home assistant. Mye billigere enn Tahoma.

• 0
Skrevet

Skal kjøpe screens nå, og lurer på noe lignende. Trenger jeg Tahoma, eller bør jeg vente på Matter over Thread?

Skjønte ikke helt det som står på Somfy sin nettside, men jeg får inntrykk av at TaHoma skal erstatte Connexon? https://www.somfy.no/support/faq?question=what-is-the-difference-between-connexoon-apps-and-the-tahoma-app

What is the difference between Connexoon apps and the TaHoma app?

TaHoma app offers a brand-new design and interface. It also extends the scope of compatibility.

You will no longer be limited to specifics products category (access, windows, terrace...) but will benefit from compatibilities with :

• All io products for the user of Connexoon io box (including partners' io products).
  • All RTS products for the user of Connexoon RTS box
  • Products from brand partners in Cloud to Cloud and IP (Philips Hue, Sonos, Netatmo …)

Discover all compatibilities here :

You will still be able to create scenes (manual, scheduled and advanced) to fit your desires and your habits, but they will have to be configured manually.

However, some of Connexoon app's features and compatibilities are not available in the TaHoma app:

• io Siren
  • Customisation of the scene illustration with your own photos
  • The ability to play music from your smartphone app
  • "Check Home" (feature allowing to check the status of equipment in a click) : the feature is not available with the TaHoma app, however, with "My favourites" menu, you can see the status of your favorite equipment in a glance. Discover here: How to create favourites in the TaHoma app.
  • Weather display : the weather is displayed on the main menu of the Connexoon apps but is not available with TaHoma app

Stemmer det at bare noen varianter av TaHoma støtter Zigbee? Virker som man må ha varianten som heter "TaHoma switch".

HVA KAN DU GJØRE MED TAHOMA SWITCH OG ZIGBEE 3.0?

En av de store forskjellene med den nyere versjonen av TaHoma, den som går under navnet TaHoma switch, er at den i tillegg til de obligatoriske Somfy-protokollene RTS og io-homecontrol, også...

TAHOMA_SWITCH_AMBIANCE_25.jpg

En av de store forskjellene med den nyere versjonen av TaHoma, den som går under navnet TaHoma-Switch, er at den i tillegg til de obligatoriske Somfy-protokollene RTS og io-homecontrol, også støtter Zigbee 3.0.

Takket være den utvidede støtten med en annen kommunikasjonsprotokoll, blir den smarte kontrolleren fra Somfy enda mer funksjonell.

Hva er en kommunikasjonsprotokoll?

En kommunikasjonsprotokoll er et språk som ulike enheter bruker for å kunne formidle informasjon til hverandre. Disse kan struktureres ulikt og bruke ulike frekvenser for kommunikasjon. Eksempler på ulike protokoller er RTS, io-homecontrol, Bluetooth, 433 MHz, Thread, Z-Wave og Zigbee.

En ting de alle har til felles er at de ikke kan kommunisere direkte med hverandre. De kan imidlertid brukes sammen i et smarthus via en kontroller/hub/gateway som støtter flere ulike protokoller. Da kan et produkt som bruker Zigbee brukes til å aktivere et produkt som for eksempel bruker io-homecontrol.

Hva legger Zigbee 3.0 til Somfy TaHoma switch?

Takket være at TaHoma switch nå støtter Zigbee 3.0, betyr dette at mulighetene for å styre smarthjemmet er utvidet. Dette betyr at flere produkter nå kan kobles direkte til TaHoma switch enn tidligere og dette uten at det kreves noen ekstra adapter eller dongle.

Et praktisk eksempel på dette er at det nå er mulig å koble lyskilder fra Philips Hue som støtter Zigbee 3.0 direkte til din TaHoma switch – dette uten å kreve en Hue Bridge. På samme måte er det mulig å koble en vannlekkasjedetektor fra Schneider Electric til ditt smarthus, takket være støtte for Zigbee 3.0.

Hvilke Zigbee-produkter kan kobles til TaHoma switch?

Foreløpig er det mulig å koble til en rekke produkter i kategorien belysning, som også inkluderer smarte plugger. Et utvalg sensorer fra andre produsenter kan også kobles til TaHoma-Switch og det planlegges flere kategorier som vil bli tilgjengelige gjennom de kontinuerlige oppdateringene til smartkontrolleren.

Kompatible Zigbee-produkter legges enkelt til via den nye versjonen av TaHoma-appen og kan deretter bli en del av ditt smarte Somfy-hjem.

Ville dere kjøpt en som støtter Zigbee 3.0 eller vente på Matter over Thread?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.