Jonas Skrevet onsdag kl 12:09 Skrevet onsdag kl 12:09 (endret) Nytt hus overtatt og den balanserte ventilasjonen (Østberg Heru 100T ec) er av den gamle sorten (les: ikke smart). Jeg vurderer å sette inn en Smart Implant i den balanserte ventilasjonen, men koblingsskjema og jeg er ikke spesielt gode venner. Jeg tenkte å inn med muligheter for å sette systemet i feriemodus, booste avtrekk ved dusjing osv. Noen som har god kontroll på dette og kan hjelpe meg litt på vei? Endret onsdag kl 13:02 av Jonas Siter
christbj Skrevet onsdag kl 12:52 Skrevet onsdag kl 12:52 Jeg kjenner ikke ditt anlegg, men har etablert styring over modbus både hjemme (Systemair VSR300 styrt av Home Assistant) og hos min bror (Flexit Nordic S4 styrt av Homey Pro). I ditt koblingsskjema står det modbus på en utgang. Jeg søkte og fant dette: https://github.com/toringer/home-assistant-heru Det er rett nok for styring fra Home Assistant, men der vil du i alle fall finne dokumentert hvilke kommandoer som må sendes over modbus for å styre anlegget. Da har du tilgang til alle anleggets funksjoner. Det jeg tror du kan gjøre med et eksternt rele som Fibaro smart implant er begrenset til å koble deg på noen av inngangene vist på tegningen, som «Cooker hood»/komfyravtrekk. Men komfyravtrekk har begrenset nytteverdi, da den øker hastigheten kun på viften inn, for å kompensere for undertrykket i huset som skapes av komfyravtrekket. Jeg ser ikke hvordan du skal kunne endre hastigheten på avtrekk her, men det er det sikkert andre som kan bidra med. Siter
Jonas Skrevet onsdag kl 17:30 Forfatter Skrevet onsdag kl 17:30 Takk for både rask og god respons! Det er et Østberg Heru 100T EC-anlegg fra 2013. I følge github’en må jeg inn i fjernkontrollen og aktivere modbus. For å komme dit må man ha Gen 3 fjernkontroll, og kretskort. Problemet er at jeg tydeligvis har gen 2, og dermed må ut med mange tusenlapper for å bytte. Dersom en smart implant kan hjelpe meg litt, er mye gjort. Siter
christbj Skrevet i går, 07:08 Skrevet i går, 07:08 Jeg ble litt nysgjerrig på dette anlegget og sjekket brukerveiledningen. På side 93 beskrives Boost funksjonen og beskriver at hastigheten både på inn og ut-luft økes. Ikke bare på innluft, slik jeg er vant til på Systemair ved aktivering av «komfyravtrekk» funksjonen der. Derfor mener jeg du kan koble deg innpå de to lederne som går til «Cooker hood» på skjemaet og koble dette til OUT1 på Smart implant, tilsvarende det som vises på side 14 i Smart Implant manualen. Slik jeg forstår dette vil da ventilasjonsanlegget aktivere boost modus så lenge utgangen på Smart implant er lukket og deaktiveres igjen når utgangen åpnes. Fibaroen er ganske grei på strømforsyning (9-30V DC), du kan trolig drive den med en strømforsyning du har liggende. I værste fall kan du teste med et 9v batteri. 🙂 Men dette dekker kun en funksjon, boost. Det å bytte til borte modus ser jeg ingen metode for i skjemaet. Utfordringen er at dette anlegget styres av en trådløs fjernkontroll som jeg ikke finner noe dokumentasjon på ift frekvens. Bruker den 433 Mhz kan du kanskje fange opp relevant kommando, men ut fra menysystemet på den tror jeg heller dette er bluetooth basert og at det ikke er praktisk mulig å fange opp den konkrete kommandoen. Jeg håper jeg tar feil, men tror du trenger modbus for full kontroll på dette anlegget. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.