sbarmen Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Hei! Jeg kjører en del automasjon basert på Tibber pulse og styring av elbilladeren min. Dette fungerer egentlig veldig bra, eneste er at noen få ganger ser det ut som det plutselig er et avvik mellom Elvia og Tibbersensoren. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skjer eller hva som er kilden til feilen. Her er to eksempler, ett hvor det er i orden - og ett med feil. Først feilen, fra Elvia "min side": Samme dato og time i Home Assistant history: Eksempel 2: Noen andre som ser lignende? Jeg vet ikke helt men jeg lurer på om jeg skal justere mine automasjoner slik at det går f.eks. 2-3 minutter over hel time før den "gønner på" igjen. Men det kan ikke være hele forklaringen. Selv med ganske heftig pådrag skal jeg ikke kunne klare å gå fra 14,77 til over 16 på bare noen minutter (eksempel 1). Jeg skal lete litt mer for å se om jeg finner mer forklaring men kunne godt tenkt meg å høre om andre har lignende erfaringer. Siter
christbj Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden sbarmen skrev (4 timer siden): Selv med ganske heftig pådrag skal jeg ikke kunne klare å gå fra 14,77 til over 16 på bare noen minutter (eksempel 1). Jo, det ser jeg ingen problemer med. I det øyeblikket du passerer hel time beregnes verdien «estimert forbruk denne timen» på forbruk over noen få sekunder. Mens rett før hel time beregnes det ut fra forbrukes for nesten hele timen. Jeg leser denne verdien slik: Dette vil forbruket bli denne timen om du fortsetter resten av timen med det forbruket du har akkurat nå. Det er en veldig god verdi å styre store laster i huset etter. Jeg bruker derfor denne verdien som trigger for automasjoner som styrer f.eks. vv-bereder for å holde huset innenfor valgt effekt-trinn på nettleien. Siter
sbarmen Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden (endret) Jeg gjør det samme. Mest elbil laderen, men også VVB om det blir trangt innen gjeldende effekttrinn. Kanskje jeg skal legge inn en liten delay vet times skift bare så det ikke blir rekyl bak på forrige time. Står begge elbilene å lader og den får alle 32A på 400V så blir det mye effekt... Synes likevel det er litt snodig. 99 av 100 timer blir resultatet 99% rett men innimellom slår den over (feil vei selvsagt). Men at den skal ved fullt pådrag i 1 minutt skulle kunne bikke opp et snitt med over 1A er ganske heftig uansett. Dog ser jeg at de gangene det blir avvik er det ofte forbundet med ganske kraftig forbruk veldig tidlig i neste time. Endret 6 timer siden av sbarmen Siter
christbj Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Jeg ser jeg kun kommenterte på den ene verdien, Tibbers estimert forbruk per time. Det vil være mer relevant å sammenlikne Tibbers akkumulert forbruk denne timen med nettleverandørens timesforbruk. Er det avvik der så er det rart. Men de er ikke like gode å styre på som estimert verdien. For egen del lar jeg Tibber styre Easee ladebokser for lading av elbil, det har så langt ikke feilet. De gangene jeg har gått over satt grense tidlig i måneden (normalt på hytta der annet forbruk som komfyren kan dra det over mot slutten av timen) har jeg noen ganger lyktes i å redde måneden ved å justere ned grensen for resten av måneden. Det er jo snittet av de tre høyeste som teller. Blir det Norgespris til høsten så er jo kontroll på effekt-trinn på nettleien nesten det eneste å spare på (og nettleie per time dag og natt/helg for de som har det. Litt kjedelig for oss som finner glede i å finjustere smarthuset for å flytte mest mulig forbruk til de billigste timene. 😉 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.