janfredrik Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Hei! Har en slik en som er koblet til VVB. Ønsker å styre denne av/på i HA. Er det noen som vet om noe ala fingerbot etc man kan sette på utsiden for å "flippe" bryteren? https://www.elko.no/produkter/14-brytere-og-dimmere/paveggsbrytere/elko-rs/polarhvit/rs16-2-p-av-pa-m-lys-ph Siter
storeulv Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) For å redusere mekanisk slitasje på bryteren tror jeg nok jeg heller ville ha gått for en smartbryter à la Aeotec eller lignende. Det er vel ikke noe problem i seg selv at den åpnes og stenges når det ikke går last på kretsen, men om det går oppunder 2 kW last (altså normal last for en 200l bereder) i det man bryter kretsen så vil det over tid kunne gi kortvarige lysbroer og tilhørende oppbygging av sot og drit. Andre her inne har mer og bedre kunnskap både formelt og uformelt om dette emnet, men jeg ville altså ha avstått fra en mekanisk bryter for å smartstyre så tung last på en krets. En slik smartbryter som jeg refererer til kan utmerket godt stå mellom ELKO-bryteren og berederen slik at du beholder sikkerheten i å kunne stenge kretsen helt av. Endret 4 timer siden av storeulv glemte en setning på slutten der 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.