Sickel Skrevet tirsdag kl 12:16 Skrevet tirsdag kl 12:16 Lurte på å bruke noen Shelly 1 Mini til å styre lys i uthus og denslags men lurer på noen ting: - Den har to tilkoblinger merket Live og Neutral. Dette er vel egentlig meningsløse betegnelser for oss som har IT-nett i huset, men har det noe å si for bruken? Jeg klarer ikke helt å se hvorfor det skulle ha noen betydning om hvordan fasen som kobles inn er i forhold til jord? - Jeg hadde tenkt å bruke dem blant annet for å styre noen utelys. De har nå en topolet bryter montert innendørs, vil det være lovlig / trygt å bruke en puck som bare bryter en fase? (Også søkte jeg litt her og kom over artikkelen her om LED-lys som står og smågløder når strømmen nominellt er av gjennom en Shelly puck, og siden alt det jeg har tenkt å styre er LEDlys lurer jeg på om dette er noen ide i det hele tatt...) Siter
Håvardgj Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Noe sent svar, så kanskje du har funnet ut av det allerede. jeg har noen shelly-enheter på 230v IT nett, og det har ikke vært noen feilmeldinger eller problemer med det. de har ikke tilkobling til jord, og dermed vil det ikke ha noe å si på utelys og bad er det krav om topolet brudd, men dette er kun for "å bytte pære". hvis det er integrert lyskilde som ikke kan byttes kan man droppe topolet brudd. en mye brukt løsning er å ha en topolet bryter som "servicebryter/hovedbryter", og bruke en puck til den dagligdagse styringen på IT-nettet vil du kunne få flimmer i led som er bare brutt i en fase, og dette er på grunn av måten strømforsyningen/driveren er oppbygd. på kvalitets-drivere vil dette ikke alltid være et problem, men om man kjøper rimelige lamper kan problemet dukke opp. jeg var med på oppussing av et verksted/lager, og der måtte vi koble om lysene til å ha topolt brudd siden de stod å flimret når bryteren var av. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.