Gå til innhold
  • Bli medlem
  • 0

Rapport om nye Namron (zigbee) panelovner og firmwarefiksønsk(er)

Spørsmål

Skrevet

Sånn, nå fikk jeg bytta enda en av forrige modell panelovn som jeg klagde på til Namron. Alt jeg hadde å si om den ovnen er skrevet andre steder herpå forumet også.

Nå er det én modell med Wifi ("Pro") man så får en Zigbeemodul til. Wifimodulen bruker SmartLife-appen og det er totalt uaktuellt. En kinesisk app som skal få lov til å logge alt i hele huset? Neitakk. Powers wifisaker bruker samme app og det gjør sikkert flere andre.

Men, den var enkelt å plukke ut. Å kneppe på plass zigbemodulen kurant. Rent fysisk er den veldig lik den gamle, bl.a. er tempsensoren på samme plass. Disse kommer med PID-kontroll, noe som burde være positivt.

Ovnen har nå fire "knapper" (touchfaenskap som før), +, -, M og OK. De oppfører seg i praksis som den gamle modellen. OK - knappen endrer modus så for man rører den, men denne gangen er det en drøss moduser man må rulle igjennom før man er tilbake på den som faktisk lar seg styre med Zigbee. Altså enda verre enn før.

M - "knappen" er menyen. Såvidt borti og man kan bla med -+ og velge med OK. Helt greit egentlig med bl.a. temperaturkalibrering.

Problemet er altså akkurat som før: Det skal overhodet ingen ting til før man mister kontrollen på ovnen. Det betyr at man ikke kan ha slike ovner der andre mennesker ferdes fordi de vil prøve OK-knappen etter å ha justert temperaturen og vips! Dette er schempeflott for eksempel på utleiehytter.

Med både M og OK kunne dette vært utrolig enkelt:

M roterer moduser slik OK gjør nå, OK setter modus mens å holde M inne noen sekunder gir meny/settings. Og OK-knappen vil få tempen man nettopp har satt til å stoppe blinke. I praksis ingen ting som helst.

En slik firmwareendring er mitt ønske. Det betyr nye bruksanvisninger, så hva med å få det inn i neste batch? og ha en valgfri OTA for ekstisterende ovner som gir denne oppførselen. Selv om man har en slik ovn hjemme er det en riktigere brukeropplevelse enn sånn det er nå. Dette er bra for alle, ikke bare de med utleie og tilfeldige gjester.

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet (endret)

Barnemodus hindrer også å sette temperatur. Det blir for mye av det gode.

Jeg kan heller ikke slå barnemodus av/på i Futurehome som er den som brukes "på hytta". Om man kan i Homey eller HA vet jeg ikke.

Så da ender tempen opp med å være låst for gjester som ikke vet hvordan de skal slå av barnesikringen.

Endret av Thomas Lundquist
  • 0
Skrevet

> skal det (selvsagt?) være mulig å slå av barnemodus via zigbee.  Kanskje på tide å oppgradere fra Futurehome?

Det hjelper som sagt null og niks.

Slå på barnelås: ingen mulighet til å endre temperatur.

Slå av barnelås: Kan endre temperatur, trykke OK og dermed koble hele ovnen bort fra Zigbeestyring. Dette gjelder uansett system.

Futurehome er forøvrig overlegen ca alt annet når det kommer til enkel bruk for vanlige folk. Men tilfeldige gjester har ikke tilgang så det hjelper lite der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.