Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

NodeMCU LED - resistorer?


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Det finnes hauger av tutorials om LED på ESP8266 og NodeMCU. Noen bruker resistorer, andre ikke, men ingen forklarer hvorfor/hvorfor ikke... :( 

 

Har fått med meg at man har innebygde pullup resistorer, slik at brytere og sånt ikke trenger det, men hva med f.eks LED?

 

Jeg har kjøpt slike:

 

Noen farger er spesifisert som 2V, noen 3V. 

Og katoden er den lengste, men hvordan vet jeg hvilke som er hva av de 3 andre? Bare prøve seg frem? Og trenger jeg resistorer? Og hvilken størrelse i så fall? Og hvorfor/hvorfor ikke?

 

Merker at det er ganske mange år siden jeg hadde elektronikk på skolen... :P 

Endret av ZoRaC
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du trenger motstander. Og det som er viktig å vite er at LED skal ha en viss (begrenset) strøm. Spenningen velger den selv.

Ta utgangspunkt i hvor mye strøm du vil gi den. Det er spesifisert max 20 mA (Max. Forward Current:), så vi kan starte med 10 mA. Høyere strøm gir mer lys.

Det er også spesifisert at spenningen er rundt 3 V (Max. Forward Voltage:3-3.2V). 

Så velger du en strømforsyning, som må være høyere en LED spenningen. Vi kan velge 10V for et eksempel. 

Da regner du ut mostanden med Ohms lov, R = U / I (R er Ohm, U er Volt, I er Ampere)

(10V - 3V) / 0,01 = 700 Ohm

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikke å mate en LED med en fast spenning. Den må ha en strømbegrenser (motstand). 

 

En lyspære har lineær karakteristikk, dvs at en jevn økning av spenningen vil medføre en jevn økning av strømmen. Men en diode er ikke lineær.

Se på diagrammet over spenning og strøm: http://www.radio-electronics.com/info/data/semicond/leds-light-emitting-diodes/characteristics.php

Når man øker spenningen fra null vil det først ikke gå noe strøm i det hele tatt, og så plutselig begynner det å gå veldig mye. Det er en dårlig ide å forsøke å gi akkurat riktig spenning, det er nesten umulig å kontrollere strømmen. Det kan dessuten være forskjell på to like dioder, så de vil trekke forskjellig strøm ved samme spenning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden jeg hadde dette på skolen, men en KAN bruke en led uten motstand. det er bare ikke anbefalt da LED dioden kan/vil ta skade samt at NodeMCU kan like det dårlig(mine virker helt fornøyde med det). Jeg har skippet motstand på mange testoppsett, men dersom jeg setter noe opp permanent så dukker en motstand fort opp i kretsen.

 

Sitat

 In most cases, driving the LED at a higher current will not produce substantial additional light. Instead, the junction (the working parts of the LED) has to dissipate the excess power as heat. Heating the junction will decrease its useful life, and can reduce the output of the LED substantially. Heating it enough will cause catastrophic failure (producing a dark emitting diode).

 

Se gjerne en god forklaring her:

http://led.linear1.org/why-do-i-need-a-resistor-with-an-led/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.