Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Forsiktig med LED-striper og varmegang


TomB

Anbefalte innlegg

Tenkte bare jeg skulle dele en liten erfaring - som kanskje alle andre visste om - bare ikke meg :)

 

Jeg har testet Fibaro RGBW-controllere bare i "åpen" løsning liggende på gulvet med 1-2 LED-striper i lengre tid, og det har fungert helt fint. Jeg fant så ut at jeg skulle montere på kontorplassen, og endte opp med å bruke 1,5 stripe (ca 7,5 meter) for strekket, og så ble det igjen 2.5 meter på rullen. Jeg satte dette på  men etter å ha stått på et par timer så luktet det plutselig veldig svidd. Når jeg oppdaget det så var det faktisk de siste 2,5 meterne på rullen som var blitt så varme at plastikk-rullen hadde smeltet og begynt å sette seg fast i gulvet - som nå har en stygg svidd ring. Jeg syntes dette var utrolig merkelig, jeg har hatt 2 ruller liggende sammen hele veien, men da var det en "stor" rull først, slik som er beregnet for ute-bruk, mens den siste rullen på chain var en sånn billig eBay rull. Nå var det 2 x eBay ruller, og det var tydelig at denne typen blir altfor varm til å kunne trekke strømmen til en ekstra rull gjennom så lenge den var rullet sammen.

 

Det kom litt overraskende på meg ettersom jeg ikke tenkte at LED kunne bli så varm, og hvis alle andre visste dette så er denne posten overflødig, men greit å advare. Nå har jeg rullet ut de siste 2,5 meterne som ligger i en kveil men ikke inntil hverandre, og varme er ikke noe problem lengre.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.