Jump to content
  • Sign Up
Støtt hjemmeautomasjon.no!

TomB

Members
  • Posts

    447
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

TomB last won the day on March 21 2022

TomB had the most liked content!

Hjemmeautomasjon

  • System
    Home Assistant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

TomB's Achievements

Bitfikler

Bitfikler (9/16)

  • Collaborator
  • First post
  • Reacting Well
  • Conversation Starter
  • Week One Done

Recent Badges

51

Reputation

  1. Jeg tenker at om du ser på antall brukere av appen vs antall brukere av spesifikt HA som også tar seg bryet med å legge ting inn i appen, så er nok ikke nedslagsfeltet så veldig stort. Jeg tror vi skal være glad om vi først og fremst får muligheten til å hente data ut igjen.
  2. Jeg har vært i kontakt med dem, og svaret var at de er klar over at enkelte brukere ønsker å ha API for tilgang via 3. part (De skrev faktisk Home Assistant og ikke 3. part). De skriver også at de ikke kan garantere at muligheten kommer, ei heller noen tidslinje for når man kan forvente det. Men de skrev at HVIS den blir tilgjengelige som tjeneste så vil det bli for betalende abonnement, sannsynligvis inkludert i mitt abonnement (sølv), og at de setter pris på tålmodigheten. For min del er det kun via HA jeg ønsker å hente disse prisene, jeg gidder ikke å bruke appen til det på telefon som noe fast sjekkpunkt, så hvis de ikke blir mulig å hente ut via API så sier jeg opp abonnementet ganske raskt.
  3. Det er en stund siden dette ble gjort nå, og jeg tenkte å gjøre det samme for å sikre meg mot åpne dører i regn. Hvordan fungerer denne nå endel år senere, må du regelmessig rengjøre kulen eller har den vært forholdsvis problemfri siden du satte den opp @mk1 black limited?
  4. Det var så flaut at jeg ikke ville si det. Det var kort og greit hvilket lovelace card/button han brukte, men så var det jo helt vanlig default, bare meg som valgte feil første gangen jeg satte det opp, virket selvfølgelig når jeg valgte rett
  5. Så kjekt å se at du er i gang og alt virker. Beklager at jeg ikke fikk svart tidligere, jeg har vært på reise nå i over 4 uker totalt, og det var ikke helt først i tankene på turen
  6. Hei. Det første du gjør er å få adapteret opp på Wifi og endre passord, evnt IP osv. Da er du klar til å sette inn kabelen i Modbus porten. Husk å sjekke serial settings på aggregatet, min var 19200, 8, 1, N om jeg husker rett, du må bare sette Elfin adapteret i samme modus som aggregatet står på. Modbus fungerer sånn at du ikke får noe data på porten før du faktisk forespør det, så jeg tror ikke du vil se noe særlig der før du faktisk begynner å sende kommandoer. Jeg reiser på 3 ukers ferie i morgen så jeg får ikke hjulpet deg noe før jeg er tilbake, men da kan jeg absolutt gi deg noen tips og scripts for å få deg i gang.
  7. Jeg tror ikke at for selve modbus muligheten at man er avhengig av en spesiell firmware/applikasjon, jeg tror det dreier seg mer om det faktisk kan sendes og mottas modbus instruksjoner. Man kan uansett sette opp instruksjoner selv, basert på dokumentasjon for korrekt versjon.
  8. Ja, det er en liten kobling med 4 punkter på enden av den Elfin adapteret, der er det 2 punkter til strøm og 2 til modbus koblingen.
  9. Jeg har byttet til HomeAssistant også, så det blir akkurat det samme oppsettet som du skal ha. Det Elfin adapteret gjør kommunikasjonen med Modbus porten, og du sender modbus kommandoer til den fra HA. Jeg kan vise deg oppsettet når du har adapter på plass, det du trenger å gjøre er å få det bestilt, få det installert med de 2 rette trådene til korrekt A og B på adapteret, samt strøm (vanlig adapter). Da kan jeg hjelpe deg med å få det i gang.
  10. Så fort du har koblet på modbus adapteret og fått opp kommunikasjon så kan du forsåvidt få stort sett alt du trenger av meg for at det skal kunne brukes. Jeg har fått det av en kollega og har mitt i gang, så jeg vet det fungerer ihvertfall.
  11. Hei. Jeg tror at så lenge du har Modbus støtte i aggregatet ditt så skal det fungere fint, det eneste du må tenke på er at Modbus kodesettet er forskjellige på nyere og eldre versjoner. Feks min gamle versjon hadde veldig begrenset kodesett (stort sett samme koder, men færre valg per kode), så du må bare passe på at du bruker rett reference. Dette er det jeg kjøpte, fungerer fjellstøtt så langt, og siden det er trådløst er det veldig praktisk. https://www.ebay.com/itm/173522624645
  12. EC2 og nyere skal ha Modbus på kortet så lenge du har firmware som støtter det. Jeg ville gått inn i menyen og Funksjoner (tror jeg), nederst der skal det ligge Modbus med underliggende innstillinger. Hvis du har det, så kan du åpne opp aggregatet og sjekke om du har en TP plugg på hovedkortet, det er Modbus tilkoblingen din.
  13. Beklager, glemte helt å svare på denne. Jeg fikk gjort flere ting samtidig. Han byttet hovedkort og bakstykke på display, samt rotormotor og filter. Det tok 2 timer, og det er ca 1 time reisetillegg, så jeg vil tro regningen kommer på ca 7.000,- totalt med alt. Takket være en kollega som allerede hadde brukt masse tid på å få dette opp å gå så var det greit for min del å sette opp, jeg kunne gjenbruke alt han hadde laget fra før. Jeg tror han også vil komme med en guide for modbus/HA her på et senere tidspunkt når han har litt tid til overs. Edit: Totalt kom det på 8200.- men selve panelet og hovedkortet kostet ca 3500,- til sammen. Så må du legge på jobb/reise på toppen. Alt i alt er nok prisen helt OK. Viktig å huske å lese av all info fra anlegget FØR man bytter hovedkort, fordi verdiene skal være stilt inn korrekt i forhold til ventiler, hus-størrelse osv.
  14. Som en follow-up på dette så har jeg nå hatt tekniker her og byttet hovedkort til EC4 i stedet for EC1 som anlegget var levert med. Det har også Modbus plugg på hovedkortet og oppsett i menyen, så nå gjenstår det å koblet til og så teste og se om jeg får kontakt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.