henningl Skrevet 7. desember 2018 Skrevet 7. desember 2018 Hei, ville bare tipse om et produkt jeg nylig har stiftet et veldig godt bekjentskap med; Proxmox  Proxmox er en opensource server-lÞsning for virtualisering, mye likt vmware, esxi, virtualbox, og lignende. For Ä illustrere fordelene jeg har opplevd med Proxmox tenkte jeg fÞrst Ä oppsummere litt fordeler og ulemper med andre lÞsninger:  VMWare Workstation: KjÞrer som klient pÄ skrivebordet til en fysisk windows eller linux-maskin. Kan starte virtuelle maskiner som service, og dermed fungere som en server. Fordelen er enkel tilgang til den fysiske maskinen via vanlig skrivebord, og de virtuelle maskinene er lagret som ordinÊre filer pÄ disk. Ulempen er litt treg ytelse, litt stiv pris, og ingen mulighet for failover. Er avhengig av stabiliteten til operativsystemet som er installert pÄ vertsmaskinen.  Oracle Virtualbox: Omtrent tilsvarende VMWare Workstation, men gratis.  ESXI: Installeres rett pÄ hardware/vertsmaskin som en kernel, uten tradisjonelt operativsystem i bunn. Administreres fra en annen maskin. Er kresen pÄ hardware (fortrinnsvis kun enterprise servere), men kan la seg lure til Ä installere pÄ en del annen hardware. Er gratis i seg selv, men en rekke av funksjonene for administrasjon, backup, clustering og failover er ganske kostbare. Mulig live-migrering er mulig mellom to gratis-installasjoner, det vet jeg ikke. ESXI er nok den mest stabile av alle virtualiserings-platformene, men det krever riktig hardware og god kompetanse. Det stÞrste ankepunktet mitt mot ESXI er at det er sÄ sterkt knyttet til enterprise hardware. Den kan vÊre krevende Ä fÄ tak i reservedeler den dagen den dyre fine rack-serveren din fÄr en feil.  Proxmox: KjÞrer pÄ en grunnleggende Debian-distribusjon og benytter KVM til virtualisering. Kan installeres enkelt pÄ det meste av hardware sÄ lenge cpu er 64 bit og stÞtter virtualisering. Flere maskiner kan enkelt settes opp som noder i et cluster og maskinene trenger ikke vÊre like. Filsystem for virtuelle maskiner kan vÊre delt pÄ nettverket enten som cluster-filsystem delt over nodene eller pÄ et SAN/NAS. Med to noder konfigurert kan du flytte virtuelle maskiner mellom nodene uten nedetid. Med 3 noder konfigurert kan du fÄ automatisk failover til en annen node om en gÄr ned. (den tredje noden trenger ikke gjÞre virtualisering, det holder med en Raspberry PI). Administrasjons-grensesnittet er web-basert og kjÞrer pÄ hver node. Du kan koble deg til hvilke som helst node og styre hele clusteret. Funksjoner for snapshots og backup er innebygget, og det beste av alt; Proxmox koster ingenting, og har full funksjonalitet i gratis-utgaven.  For 3 uker siden hadde jeg ikke hÞrt om Proxmox, men etter en uke lesing av manualer og positive tilbakemeldinger fant jeg ut at det var en no-brainer og migrerte alle mine virtuelle maskiner over, og har ikke angret ett sekund siden. For Þyeblikket kjÞrer jeg 2 proxmox-noder, en pÄ en HP proliant rack-server, og en pÄ en core i7 desktop-pc som jeg har bygget over i et rack-kabinett. Fillagring har jeg pÄ en Synology DS918+, og jeg har planer om en tredje node pÄ en gammel maskin jeg skal bygge over i et rack-kabinett (denne skal ikke kjÞre virtualisering).  Og til dere som fremdeles kjÞrer smarthus-tjenester pÄ fysiske maskiner er det bare Ä fÄ fingen ut; fordelene med virtualisering er enorme den dagen du stÄr der med en smarthus-server som ikke vil starte, og et veldig veldig dumt smarthus  2 Siter
kanutten Skrevet 8. desember 2018 Skrevet 8. desember 2018 Jeg prÞvde proxmox pÄ en gammel HP Elite 8200, men av en eller annen grunn knelte den hele nettverket etter et dÞgn eller to. Wifi funket pÄ routeren men ikke kablet. tok ut nettverkspluggen av proxmox serveren sÄ virket det igjen. stappet den i, full stopp..ble tipset om  at det var en switch loop i nettverk bridge sÄ jeg aktiverte STP.  Fant aldri utav det sÄ jeg installerte gratis versjonen av esxi.. virket fint siden.  Litt synd, for jeg likte proxmox bedre en esxi, sÄ kommer nok til Ä prÞve igjen... nÄr tiden strekker til Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.