Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Direkte assosiasjon mellom bryter og relé


oakl

Anbefalte innlegg

Ønsker å ha en Z-wave bryter inne i huset, direkte assosiert mot et relé koblet til trykkbryterinngangen på garasjeportåpneren, slik at når jeg trykker på bryteren så legger reléet inn, og når jeg slipper så slipper også reléet opp. Alternativt at reléet ligger inne en forhåndsprogrammert tid på 1 sekund eller noe slikt. Dette skal altså gjøre akkurat det samme som når jeg trykke på en fysisk åpne/lukke-knapp.

 

Jeg ønsker dette assosiert direkte slik at det virker selv om hjemmesentralen (mot formodning) ikke skulle være oppe og kjører (WAF faktor - skrekkscenario; windows har sett sitt snitt til å kjøre oppdatering i løpet av natta, et eller annet gikk galt når homeseer startet igjen, og W er først oppe for å reise på jobb, porten går ikke opp - Krise).

 

Kjøpte inn en NodOn wall switch og Nexa AN-179 i håp om at dette skulle la seg gjøre, men jeg har ikke fått det til å fungere helt som ønsket.

 

- Assosiasjon direkte fungerer, men da på en slik måte at hvert trykk på bryteren toggler reléet fra on til off, eller off til on.

 

Noen som har noen triks i ermet for å få dette til? Evt. noen andre device jeg heller burde kjøpt for å få til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste  (enkel) "triks" som finnes å bruke en annen AV/PÅ bryter mikromodul (med potens. fri kontakt).

Fibaro, Aeotec, Qubino har slike. Disse brytere har en Parameter som bestemmer etter hvor lang tid bryteren vil slå seg Av automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det du sier er at andre relé-moduler kan programmeres til å automatisk slå seg av (selv når de er direkte assosiert med en z-wave bryter), mens Nexa sin AN-179 ikke støtter denne funksjonaliteten?

 

Forsøkte å "hjelpe" til med med et event i Homeseer som slo reléet av etter 1 sekund. Dette virket forsåvidt, da reléet slo seg av igjen. Men problemet var at selve bryteren fortsatt står i "ON" posisjon. Dvs, neste gang man trykket på bryteren så gikk den til OFF, og ingenting skjedde. Då da er man tilbake til at man må trykke to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med f eks fibaro relay switch programmert til å slå seg av automatisk etter X ms, så vil den skru seg på hver eneste gang man trykker ON på nodon bryteren (man behøver ikke trykke 2 ganger)? Høres lovende ut det.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.