Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Wifi over lengre avstand.


Dreuf

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å ha seilbåten på sjøen i vinter, den ligger ca 50meter fra huset mitt i luftlinje.

Jeg kunne tenke meg å ha kontroll med div temperaturer og luftfuktigheter der nede uten å måtte gå ned til den hver dag.

 

Til overvåkning så tenkte jeg en ras-pi domotics med en rfxtrx, men jeg trenger da en wifi sender/mottaker som kan koble seg på nettverket hjemme..

Wifiantenne i masten hadde sikkert vært smart, men hadde ikke tenkt meg opp i den før til våren..

 

Noen tips om hva jeg burde kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo ut som det burde holde.

 

For å få den til å gå 50meter, kan man da ha en sånn antenne på båten som kobler seg på routeren hjemme direkte, eller bør man da ha en antenne hjemme og en antenne i båten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10/20/2016 klokken 9.35, Dreuf skrev:

Dette ser jo ut som det burde holde.

 

For å få den til å gå 50meter, kan man da ha en sånn antenne på båten som kobler seg på routeren hjemme direkte, eller bør man da ha en antenne hjemme og en antenne i båten?

Nå skal det sies at jeg ikke har altfor mye erfaring med disse. I teorien skal en kunne koble til en av disse som støtter B/G/N standarden på 2,4GHz eller AC standarden på 5GHz til en annen router. MEN da blir rekkevidden ikke 10+ km, Den blir lengre enn med en vanlig router og vanlig klient men det kommer an på hvor sterkt signalet er fra ruteren i huset og andre forhold. Rekkeviddespesifikasjonene er her point to point som vil si at det er samme enheten i hver ende.

 

Til ditt bruk så burde en enhet i båten holde.

Eksempler på enheter:

SXT Lite2

SXT Lite5 ac

 

Denne karen påstår at det fungerer for han:
http://www.instructables.com/id/True-Wireless-Range-Extender/

Han har gjort det litt mer komplisert enn du trenger ettersom at du kan koble MikroTik direkte til Ras-Pi uten en ekstra AP i båten.

Endret av Lazarus
liten kommentar på slutten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.