Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Få tilbake Somfy IO screens i Somfy Window Appen.


Dreuf

Anbefalte innlegg

I sommer en gang så kom det en oppdatering for Somfy Connexoon, det som da skjedde var at screens motorene ble omgjort til markisemotor i appen.

De falt da ut av Connexoon Window appen og kom inn igjen i Connexoon Terrace appen.

Ikke noe stort problem i seg selv, men Home Assistant støtter kun screens og ikke markiser og da får man ikke styrt dem derifra.

Samt om man utvider systemet så vil man plutselig ha 2 apper å forholde seg til for å styre screensene.

Jeg har vært i kontakt med Somfy direkte og jeg fikk følelsen av at dette ikke var ett stort problem for dem, det skulle komme en ny oppdatering som omgjorde dette, men det fikk de visst ikke til. Jeg fikk da beskjed om å kontakte installatøren for å få de til å komme og stille de tilbake. 

Siden jeg har kjøpt mine hos zipscreen.no så har jeg montert dem selv.

Slengte avgårde en mail til dem om det gikk an å få kjøpe eller leie utstyret jeg trengte og fikk raskt til svar at den kunne jeg låne og at den var på vei i posten til meg, god service!

De ønsket også en tilbakemelding på om jeg fikk det til, så jeg lagde en liten "howto".

 

For å få til dette trenger man altså en "Somfy Set&Go" usb-dings.

 

Her er howto:

 

Programvaren lastes ned herifra: https://setgo.somfy.com/en-en/

Installer programvaren.

Følg anvisninger på skjermen om å sende sikkerhetsnøkkel fra APP på telefon til PCen.

(Kommer du ikke inn på ditt IO system i Connexoon Window, bruk Connexoon Terrace).

 

1.       Trykk på «skiftenøkkel» på produktet du vil forandre.

1.JPG.0d64d1e8325799bc3d960701f7583560.JPG

 

2.       Velg «nullstilling av produktet». (Valg av applikasjon er ikke godt nok, det må nullstilles).

2-2.thumb.JPG.c05e28de512fa810f32d5c39414ec145.JPG

3.       Kjør «Autoscan» for å søke inn igjen produktet.

4.       Trykk på «skiftenøkkel» igjen på det nye produktet og følg anvisningen på skjermen for å angi produkt, samt sette øvre og nedre grense.

4.thumb.JPG.67bf13ff730ad8895d2c808ee16f2a82.JPG

 

(For å komme videre trykker du på den grønne «OK» knappen øverst i bildet.)

 

5.       Trykk på «i» knappen for å gi enheten riktig navn.

6.       Åpne Connexoon app på telefonen, trykk på de 3 strekene og videre på «Konfigurasjon».

7.       Trykk på «legge til»

8.       Velg «IO-homecontrol produkter»

9.       Velg «Fjernkontroll med kryss over» og trykk «OK».

 

Nå er enhetene dine tilbake i riktig app.

Fjernkontroll må pares på nytt og gjøres enkelt i «SET&GO» appen.

 

Håper dette er til hjelp om noen har samme problem som jeg hadde.

 

3.JPG

Endret av Dreuf
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.