Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

TTY passthrough fra Ubuntu til Hassio Docker


Christian

Anbefalte innlegg

Jeg driver å leker meg med Hassio, og har innstallert dette i en docker på en Ubuntu 20.04 server. På Ubuntu serveren har jeg innstallert socat for å se om jeg kan få kontakt med remote zwave stick som står på en RPI3B. Ser2Net/Socat fungerer, men jeg får ikke tilgang til denne i Home Assistant Docker.

 

En av grunnene til at jeg vil kjøre dette med ser2net/socat er at da er det enkelt å gjøre rollback til HS dersom det er noe som jeg ikke får til, eller ikke fúngerer. 

 

Hvordan har dere andre løst dette ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette unntaksvis (en dørsensor som må stå nært z-wave stick ved parring og ca. første døgn).

 

På min hus-server kjører jeg da kommandoen:

socat PTY,perm-late=777,raw,echo=0,link=/dev/USBzwave tcp:husserver:8888

OpenHAB sin Z-wave-binding konfigureres til å bruke /dev/USBzwave

 

og på klientmaskin (som har z-wave-stikk plugget inn)  kjøres:

socat /dev/ttyACM0,raw,echo=0 tcp-listen:8888,reuseaddr

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke til dette, så da må man gjøre de triks som må til for å også sende dette gjennom Docker. 

 

Bruker bare docker for å få den gamle Tellstick-hub'en til å virke på Ubuntu 20.04, tellstick-programvaren er bare kompilert for Ubuntu 14.04.

 

Jeg har ikke prøvd ditt scenario, så jeg kan bare spekulere. Du har potensielt to veier til mål - enten kjører du socat inni Docker-kontaineren og setter opp den virtuelle usb-devicen inni konteineren - da trenger socat inni Docker bare nett-tilgang på lokalnettet - og det har den vel allerede.

 

Alternativt kjører du socat utenfor Docker-kontaineren på serveren din, akkurat som hos meg, men så gir du Docker-kontaineren tilgang til den virtuelle usb-devicen som socat setter opp. I min tellstick-kontainer bruker jeg --device flagget til docker for å gi tilgang til fysisk usb-port, men det er muligens ikke helt det samme som tilgang til noe under /dev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.