Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tankmåler i Domoticz


Dreuf

Anbefalte innlegg

Jeg har en ras-pi i båten som kjører en kombinasjon av domoticz og openplotter.

 

Jeg har 3 tanker jeg kunne tenkt meg å få inn på systemet.

Tank nr 1 er grei, dette er en septiktank hvor jeg har kjøpt 4stk kapasitive brytere som er montert utenpå tanken, de angir da 1/4 tank, 1/2 tank, 3/4 tank og Full tank. (vil ikke ha innvendig giver på denne tanken :) ). Dette har jeg gjort så enkelt som at hver "bryter" angir en verdi til en selectorswitch i Domo som angir da hvor mye av tanken som er ledig til nye "ubåter"..

 

I båten fra før så sitter det følere på dieseltank og vanntank. Dette er følere som går 0-180ohm..

Disse 2 skulle jeg gjerne hatt inn i Domoticz men jeg vet ikke hvordan jeg skal løse det.

 

Noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... Landstrømmen går på Z-wave så det er representert i skuta..... ?

 

Forstår jeg det riktig at om jeg kobler på en Z-uno så vil den sende 0 til 1023 signal til Domo. Også må jeg finne en måte å tolke dette på i domo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker jeg om, så tror jeg det blir vanskelig med analog-lesing i båten bare ved å bruke spenningsdeler. Regner med at du har 12v anlegg, og da vil jo spenningen mellom polene variere mellom ~12~14,8V avhengig av batteritilstand og ladetilstand. Her har du altså en naturlig svingning på 2,8 v, som nesten dekker hele måleområdet til Zunoen.

 

Ikke sikker på hvordan dette gjøres i biler/båter, men du bør være sikker på at kildespenningen er relativ fast hvis du skal lese analoge signaler, tror jeg...

 

Men dette er jo løst tidligere, så det er vel bare å Google :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å bruke en 12v-5v usb-konverter for å kjøre strøm inn på Zunoen, også vil strømmen for måleren hentes fra Zuno. 

Er ikke det godt nok, eller vil jeg få variasjoner her også selv om inngangsstrømmen varierer mellom 12 og 14,4v?

 

Google har jeg prøvd men ser ut som de fleste synes det er mer gøy å bruke ultralyd enn gamle målere.

Jeg vil helst ikke ha nye hull i tankene mtp fare for lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor stabil spenning du vil få, men etter å ha vært gjennom en kvalitets omformer (sigaretttenner til USB av kjent merke?) og gjennom Zunoen er det jo lov å håpe :)

En rask test vil kanskje være å sette en Zuno eller Arduino i bilen, sette en output pin til høy og måle spenningen før og etter du starter motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.