Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Enkleste måte å teste HAN-port


Anbefalte innlegg

Hei dere!

 

Jeg har Tibber pulse (den sorte gamle varianten), men aldri fått den til å virke. Denne gangen skal jeg få det til. 

Problemet er at den ikke mottar signaler fra HAN-porten. 

 

TLDR:

Jeg lurer derfor på om det finnes en enkel måte å teste HAN-porten, uten å bruke pulse. 

 

 

Lang forklaring:

Pulse har ekstern strømforsyning, lyser blått som den skal og Tibber sier de har kontakt med den. Den dukker også opp i Appen. 

Problemet er at den ikke får noe data fra HAN-porten. 

Har testet 4 forskjellige ethernet-kabler

Har restartet Pulse mange ganger. 

Tibber kundeservice sier at det sansynligvis er noe galt med HAN-porten. 

 

Jeg har kamstrup-måler fra Agder Energi. 

Den ble åpnet i 2019, og de har kontrollert den på nytt nå i desember 2021. 

De sier: 

Sitat

Vi har sjekket med måleravdelingen og fått bekreftet 15.12.2021 at HAN er aktivert og svarer på spørring, samt sender signaler. Har dere prøvd med ekstern strømtilførsel?

 Dersom du har vært i kontakt med tilbyder av tjeneste tilkoblet vår HAN modul, og prøvd alle steg i deres feilsøking kan det bestilles kontroll av vår måler og HAN modul. 

 Det vil da sendes ut en montør for å sjekke målerutstyret, og om det ikke finnes feil på vårt utstyr vil kunde bli fakturert for jobben i henhold til gjeldende satser spesifisert på AENett sine hjemmesider: https://www.aenett.no/nettleie/tariffer/ «Kontroll av målerutstyr: Betales av kunden når måleren viser seg å være korrekt jf. Standardkontrakten §5-3Kontroll på stedet kr. 3683,-»

 

Jeg har også forsøkt å kutte hovedsikringen i 2 minutter, etter råd fra Tibber. 

 

Så. Finnes det en annen enkel måte å teste om det kommer signaler fra HAN-porten? 

Jeg vet også at kamstrup leverer for lite strøm for at pulse skal fungere optimalt, men kan jeg likevel teste om det kommer strøm fra HAN-porten?  Hvordan?

 

Har andre vært borti at HAN.porten ikke fungerer som den skal, samtidig som at strømselskapet sier "HAN er aktivert og svarer på spørring, samt sender signaler." ?

Hvordan kan de egentlig måle dette uten å komme ut og sjekke den?

 

På forhånd takk 

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

 

Fikk målt med multimeteret. Sjekket først en vanlig kabel koblet til switchen min, for å teste om jeg klarte å måle - det fungerte fint. 

Så testet jeg på HAN-porten, men der var det dødt mellom alle pinner. 

Så tok jeg ut HAN-kortet i måleren, og målte selve pinnene som kortet kobles til og der fikk jeg utslag. 

Da kan jeg vel greit konkludere med at det er HAN-kortet i måleren som er defekt. 

Det forklarer kanskje også at Agder energi sier at "HAN er aktivert og svarer på spørring, samt sender signaler." Dette vil de vel kunne si selv om selve kortet er ødelagt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.