Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lillevik

Medlemmer
  • Innlegg

    10
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Hjemmeautomasjon

  • System
    Homey

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Lillevik sine prestasjoner

Lysmester

Lysmester (5/16)

  • En måned senere
  • Reagerer godt
  • Uke én ferdig
  • Dedikert Sjeldent
  • Første innlegg

Nylige merker

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Hei, Som så mange andre begynner det og bli farlig mange devicer nå, som går på alt fra z-waw til Zigbee og WiFi + et pr til. Har et pr Google wifi Mesh bokser i skapet og tenkte kanskje jeg kunne avlaste litt med og koble opp disse også. Både for moro skyld, men og for litt lærdom, og at jeg stadig kobler opp diverse huber, og kontrollere - kan være kjekt for feilsøking og konfig av andre detaljer enn f eks Home Assistant gir. Men....det har vært Homey Pro Noen år, og det er nå skiftet til Home Assistant som bare gir meg et enda bedre setup av frihet, kontroll og stabilitet. Så: Satt opp 2 google wifi mesh bokser hvor den ene er koblet rett inn i telenor modemet mitt, og det andre går som mesh til det første. Telenor går på 10.0.0.x nett mens google boksene går på 192.168.86.x Har en Home Assistant som primary device, + diverse som f eks apple TV som kontroller, apple Home + en Aqara M2 bridge, (og en homey pro i skapet) + PHilips Hue Bridge og en hel haug PH lys og pærer. Og til slutt - en helt bunch med diverse devicer i skapet og rundt omkring i huset som kjører diverse automatsjoner, scener, persienner, bokser, automasjoner etc. Spørsmålet blir da: Kan jeg beholde ip-range setupet jeg har på telenor boksen Beholde dafualt setupet google gir på Mesh boksene sine Og så bare beholde alle devicene som de er ferdig satt allerede og og alt ting. Apple TV er også satt opp som kontroller/bridge og tillater trafikk mellom begge nettverkene og jeg kan fint pinge alt som er av utstyr mellom de 10 nettet og 168 nettet + at de begge er på nett. Er det f eks noe sikkerhetsmessig katastrofalt jeg ikke har tenkt på, eller andre ting som gjør at dette ikke er en god måte og løse stadig mer nettverksproblemer. Kan ikke bevise at det kommer fra dette men det er jo mer antallet smart dingser og flows og automasjoner bare øker og øker så må jeg f eks reboote apple tv oftere og oftere etc.. så tanken er at siden jeg hadde disse boksene allerede ville det kanskje ikke skade og fordele tryket litt på både dingser og huber og kontrollere. Ps! Begynte for et par år siden sakte men. sikkert og flytte mer og mer over fra Z-Wawe til Zigbee pga hastighet, mesh og stabilitet. Og er resultatet som jeg tror kan jeg sakte men sikkert flytte visse typer trafikk til visse typer nett og typer bokser, for enda bedre og kontrollere feilkilder flaskehalser etc. Noen som har noen kommentarer, tips eller inspill er jeg takknemlig uansett om jeg har fullstendig tabbet meg ut i hva jeg har gjort eller om det faktisk er på rett spor innimelleom:-) ??? H/
  2. Enig - høres mistenkelig ut som du har fått varianten uten Zigbee. (de leverte faktisk akkurat samme feil hos meg sist uke) Ovnene med Zigbee har jeg en god del av nå, og de har aldri vært annet enn super raske og enkle og koble opp i Zigbee nettet. Holde inne OK som du sier så begynner den å blinke og vips er den inne. Tegningene Hillmar har laget viser det på en prikk:)
  3. Høres ut som du har vært heldigere enn meg da:-) Skjønte jeg deg riktig i at du har din egen software du kjører ovnene på eller bruker du Mill sin app?
  4. Overså denne i sted men må nesten legge til min egen erfaring med Mill. For et drøyt år siden leste jeg meg opp på smart ovner og kjøpte 5 stk. Mill panelovner pga diverse best i test og artikler i f eks tek.no. For min del var det aldri annet enn problemer med Mill. En haug med "factory reset", endeløse rekker med mail til support, utallige reinstallasjoner av appen, tømming av cache, migrasjon til ny plattform og jeg vet ikk hva vi ikke gjorde - måtte til og med ta video for å bevise at jeg gjorde factory reset på riktig måte. Etter ca 12 mnd. med frem og tilbake med support ble konklusjonenen, og svaret fra Mill: "Vi har dessverre hatt litt serverproblemer siste året så beklager problemene du har hatt pga det. Videre har vi ikke noen integrasjon mot Homey Pro, og at du ønsker å administrere ovnene fra Homey appen vil ikke kunne fungere slik appen er designet. Vi har ikke integrasjon mot Homey som prioritet og har ingenting planlagt dette året ihvertfall." For det første ganske skuffende serverproblemer som varte i minst 6 mnd og gjorde at ovnene måtte resettes konstant. En av dem gikk ikke an og resette, så etter å ha sendt supporten en video som beviste at jeg faktisk resatte på riktig vis kunne jeg levere den tilbake til butikken. Videre var det også skuffende at de ikke har noe ønske om integrasjon mot f eks Homey Pro som vel er en av de største på Smart Home markedet. For meg er ihvertfall ikke Mill et smart produkt hvis jeg ikke kan sentralstyre dem fra f eks Homey Pro e.l - Er vel det som er litt av poenget med å bygge smarte hjem - at du kan styre mange ulike enheter fra ett sted for å spare strøm og gjøre livet lettere?
  5. Har nå 7-8 Namron Zigbee panelovner, + en del Namron Zigbee dimmere og touch termostater, alt sammen koblet til to forskjellige Homey Pro (2019 og 2023). Oppsettet er superenkelt og alt har fungert prikkfritt hos meg så langt.
  6. Enig - tror også det er så enkelt som at den som har kodet den offisielle appen til Namron enkelt kunne lagt til noen ekstra linjer/felter. Er ingen koder selv men skulle tro det er rimelig enkelt å gjøre litt flere options tilgjengelig - og en billig måte å gjøre produktene sine enda bedre. Small effort / Huge Benefit. Vi får sende inn litt ønsker til Elektrokompaniet så kanskje de spanderer et par timer ekstra koding på kodemannen sin...
  7. Hei @quackyo Har vel tilsvarende opplevelse som deg - Namron Zigbee dimmere, termostater og panelovner har vært dønn stabile, lynraske og superenkle i oppsett. Namron kan vel ikke akkurat skryte av mye instillingsmuligheter - tvertimot nesten = 0. Men....De virker! Hver gang! Med en gang!
  8. Hei Helge @Byelektrikeren og takk for svar, Her har du nok kompetanse langt over hodet på meg (opprinnelig trebåtbygger, og grunder i it-bransjen), men har fått litt dilla, og synes det er supergøy å lære og nerde, finne løsninger, produkter og muligheter for å sette opp mer eller mindre nyttige og konevennlige løsninger med automasjoner og praktiske triks til både høyre og venstre for strømsparing og latskap, men mest av alt bare moro som kan være litt nyttig også:-) Spesielt interresant fant jeg kommentaren din ang. Namron. Her trodde jeg nemlig at jeg endelig hadde funnet et produkt som var både raskt, enkelt stabilt og uproblematisk. Som eksempel hadde jeg satt opp hele huset hjemme fullt av Heatit-Ztrm 3 touch termostater. De har en bøtte med instilllinger men jeg aldri likt byggekvaliteten, mye småfeil/rekonfig/resettinger og generelt trege i responsen. Kjøpte inn et par Namron Zigbee Touch for å teste og syntes det var helt fantastisk. De hadde riktignok bare en brøkdel av funksjonalitet og mulighet for diverse instillinger, men de fungerte. De var lynraske/tilærmet realtime og virket hver eneste gang. Pga dette testet jeg også Namron panelovner og hadde samme opplevelse der. Etter ca 12 måneder med 20-30 timer (uten overdrivelse) support hos Mills på deres 3 generasjons wifi "smart" ovner opplevedes Namron som en fryd. Samme som med termostatene egentlig - Namron hadde kun en brøkdel av funksjonaliteten til Mill men de fungerte smertefritt, lynraskt og responderte IRL. Mill sa til slutt at eneste løsningen de hadde var å bruke deres egen app, og en offisiell Mill app til f eks Homey Pro var ikke prioritert og muligens på tur en gang om en drøyt års tid. I mine øyne ikke et særlig smart produkt da. Hva er et Smart Produkt? Hvordan skape et smart hjem? Svar for meg: Å kunne sentralstyre og automatisere de fleste enheter uavhengig av produsent fra én sentral hub som Homey Pro, Futurehome, SA eller HS etc. Dette er ihvertfall mitt mål, og jeg har jeg landet på Homey Pro enn så lenge etter å ha testet Futurehoe 1 og 2 + Smartthings og et par til. Foreløpig har jeg HP2019 i huset, HP2019 på kontoret, og HP2023 på hytta. Må si jeg er ganske så fornøyd med Homey Pro da de har støtte for det aller meste og en lang rekke produsenter også lager sine egne offisielle apper til HP. Som f eks Namron. Som lys bruker jeg hovedsakelig Philips Hue som jeg mener er i særklasse best på smartlys. Hverken lamper eller pærer fra PH er kjent for lave priser så jeg bruker Namron dimmere og taklamper i noen områder som gang, bad, wc, skjul etc. det har fungert godt med unntak av denne WC hvor jeg fortsatt opplever dårlig treghet - se starten av denne tråden. Har fulgt rådet om å kjøre PH Motion Sensor, uten særlig hell men jeg mistenker nå at det er Namron lampen som ikke er rask nok til å ta signalene eller som du er inne på at signalene jammes på en eller annen måte. Ressonement: "Denne Namron lampen er dum som et brød og uten zigbee, kun dimmeren som er zigbee. I gangen 2 meter ved siden av går det en annen dum og gammel taklapmpe av ukjent opprinnelse som reagerer lynraskt med den samme standard Namron Zigbee LED Dimmer 250W prod. nr: 1402769 fra elektroimportøren. Et par spørsmål og teorier: Kan det være at Namron Zigbee dimmerne som default går på kanal 11 og konkurrerer om frekvensene med telenor wifi, Philips Hue, Namron Mesh etc. og dermed skaper trøbbel - siden kanal 11 har en tendens til å bli brukt mye til mangt? Forstår jeg deg rett at du ikke bare har gått bort fra, men fraråder Namron som produkter? Opplever du generell økning i interesse for å integrere smartere løsninger for både lys og varme til både privat og næringsliv i businessen din? (spør som evig grunder og interessert i alt som er av trender) Mvh Håvard t: 46268173
  9. Flow kjører av/på. Har testet med dimmer opp også men gikk tilbake av samme årsak du nevner.
  10. Frustrerende CHALLENGE! 1. Montert en Namrod taklampe med Namrod vridimmer 250W på badet som i seg selv fungerer perfekt. 2. Når jeg setter inn en Motion sensor og lager Flow ref. ovenstående beskrivelse så fungerer det som det skal men tar gjerne 10 sekunder fra motion sensor reagerer til Namrod taklampen skrur seg på. a) Testet med Aqara P1 Sensor zigbee, Namrod Multisensor zigbee, Fibaro zwawe Motion sensor, og Philips Hue Motion Sensor, og alle sensorene opptrer ca likt med altfor lang tid før Taklampen skrur seg på. c)Kjører akkurat samme setup på hytta men da med Philips Hue lamper og PH Motion sensor som er superresponsivt, så jeg tenkte at det kanskje er der det ligger. d) La på en Philips Hue lampe på samme flow på badet, og ganske riktig. PH-lampen reagerer umiddelbart på motion sensoren, mens namrod lampen i taket drøyer i 5-10 sekunder uansett hvilken motion sensor jeg bruker. (kona blir alri fornøyd med 10 sekunder i mørket før lyset kommer på på badet) Lampene fra PH koster gjerne 1500-3000,- og fungerer perfekt med motion sensors og flows som skrur dem av og på automatisk og hurtig, mens Namrod lampene koster en brøkdel holder lenge f eks i gangen, skjulet, garasjen, WC etc. - Er stor fan av PH og har en hel haug av dem til utelys, stue og andre steder hvor jeg gjerne betaler ekstra for det men føles litt kjipt å betale så mye for lamper som ikke synes og gjerne kan være enkle namrod lamper. Noen som har tips til hvorfor, og om det er noe som kan tunes eller for å få litt fart på Namrod lampene med motion sensors og flows som skrur de på ved bevegelse? Det fungerer jo faktisk akkurat som det skal - bare så treeeeegt!!! Så det må vel være noe i kommunikasjonshastigheten som er mye tregere med en gang det ikke går direkte mellom to PH-enheter....?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.