Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Startup lua


Bananfluen

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling?

 

Kjører denne koden i startup lua for scenestyring fibaro dimmer 2;

 

local YourDeviceID = 313

luup.variable_watch("SceneActivation","urn:micasaverde-com:serviceId:SceneController1","LastSceneTime",YourDeviceID)

function SceneActivation()

    local lastSceneID= luup.variable_get("urn:micasaverde-com:serviceId:SceneController1", "LastSceneID",YourDeviceID)
    if (lastSceneID== "25") then
        luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:HomeAutomationGateway1","RunScene",{ SceneNum="128" },0)
    elseif (lastSceneID== "14") then
        luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:VSwitch1", "SetTarget", {newTargetValue = "1"}, 320)
    elseif (lastSceneID== "24") then
        luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:VSwitch1", "SetTarget", {newTargetValue = "0"}, 320)
    end
end

 

Dette funker gull.. men jeg har flere dimmere jeg skulle hatt i startup lua. Noen som vet hvordan man kan gjøre dette? Da jeg legger til flere, så er det kun den første som funker.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det til Scene Trigging via fibaro dimmer. Den har dobbelt og trippelklikk for dette. Fant forsåvidt ut av utfordringen her. Skal poste det. Ja, PLEG er bra.. synes bare det er ok å lære seg litt lua også [emoji106]

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde sånn så funker det fint med 2 dimmere. Da er det bare å kjøre på med resten [emoji16]

luup.variable_watch("SceneActivationinngang","urn:micasaverde-com:serviceId:SceneController1","LastSceneTime",313)
luup.variable_watch("SceneActivationgang","urn:micasaverde-com:serviceId:SceneController1","LastSceneTime",210)

function SceneActivationinngang()

local lastSceneID= luup.variable_get("urn:micasaverde-com:serviceId:SceneController1", "LastSceneID",313)
if (lastSceneID== "25") then
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:HomeAutomationGateway1","RunScene",{ SceneNum="128" },0)
elseif (lastSceneID== "14") then
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:VSwitch1", "SetTarget", {newTargetValue = "1"}, 320)
elseif (lastSceneID== "24") then
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:VSwitch1", "SetTarget", {newTargetValue = "0"}, 320)
end
end

function SceneActivationgang()

local lastSceneID= luup.variable_get("urn:micasaverde-com:serviceId:SceneController1", "LastSceneID",210)
if (lastSceneID== "25") then
luup.call_action("urn:micasaverde-com:serviceId:HomeAutomationGateway1","RunScene",{ SceneNum="130" },0)
elseif (lastSceneID== "14") then
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:VSwitch1", "SetTarget", {newTargetValue = "1"}, 162)
elseif (lastSceneID== "24") then
luup.call_action("urn:upnp-org:serviceId:VSwitch1", "SetTarget", {newTargetValue = "0"}, 162)
end
end


Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du switcher mellom forskjellige lyssettinger med dobbel og trippelklikk? 

Har du i tillegg funksjonen at når du trykker "on" etter at lysene er på - så dimmer lyset opp og ned til du trykker en gang til for å velge setting?

 

Hva slags knapp bruker du her?

 

Jeg har nexa 433 knapper, og prøvde for en stund siden å lage noe som vekslet mellom lyssettinger når jeg trykket ON flere ganger (ikke dimmere, men kombinasjon av lys). Det ble ikke sånn jeg ville ha det siden 433 bryterne ikke oppdateres ved flere ON etter hverandre uten OFF mellom. Fikk det til å funke med PLEG koding, da uten mulighet for å slå av på samme bryter..

 

Spurte litt på micasa forumet, men det stoppet der.. Tror du dette kan løses med LUA? Jeg vet jo at RFXtrx registrerer flere ON etter hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, PerH said:

Så du switcher mellom forskjellige lyssettinger med dobbel og trippelklikk? 

Ja og nei :-) Jeg bruker f.eks slik ved inngangsdøra:

1 klikk venstre knapp: Skru av på lyset (manuelt = kjedelig men hensiktsmessig noen ganger)

2 klikk venstre knapp: Skru på automatisk lys( trigget av bevegelse / lysintensitet / husmodus osv.)

2 klikk høyre knapp: Skru av automatisk lys.

3 klikk høyre knapp: Kjør opp / ned garasjeporten.

 

3 hours ago, PerH said:

Hva slags knapp bruker du her?

https://www.elektroimportoren.no/bryter-innfelt-dobbel-endevender-rs16-6-6-ph-elko/1410229/Product.html?gclid=CjwKCAjw6szOBRAFEiwAwzixBc7P0QEBJHmmFtF9bOu86IjFdWSWb5ST9aFLcZfHcWTOCiHijcTr5BoCH5EQAvD_BwE

med inpulsfjær 

og

https://www.elektroimportoren.no/fibaro-dimmer-2-250w-fgd-212/4512380/Product.html

 

 

 

3 hours ago, PerH said:

Jeg har nexa 433 knapper, og prøvde for en stund siden å lage noe som vekslet mellom lyssettinger når jeg trykket ON flere ganger (ikke dimmere, men kombinasjon av lys). Det ble ikke sånn jeg ville ha det siden 433 bryterne ikke oppdateres ved flere ON etter hverandre uten OFF mellom. Fikk det til å funke med PLEG koding, da uten mulighet for å slå av på samme bryter..

 

Spurte litt på micasa forumet, men det stoppet der.. Tror du dette kan løses med LUA? Jeg vet jo at RFXtrx registrerer flere ON etter hverandre?

Har dessverre ikke så god greie på 433 knapper .. jeg bruker kun en ringeknapp for aktivering, ellers så har jeg kun temp/hum. sensorer..

Uansett, nexa ringeknappen kjører scener:

image.thumb.png.27aad632a7b258a60f11e2882181b75c.png

og da er det veldig enkelt å bruke dette videre. Vet ikke om det er sånn med knappene dine da.

 

Vil ihvertfall anbefale kombinasjonen elko dobbelbryter og fibaro dimmer for styring av lys. Bruker dette rundt om i hele huset, og er meget fornøyd med det. Kjører også standard dobbelklikk venstre=autolys på, dobbelkikk høyre=autolys av. Høy waf faktor og det er viktig :-) Så har jeg trippelklikk høyre til andre morsomme ting..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, PerH said:

Har du i tillegg funksjonen at når du trykker "on" etter at lysene er på - så dimmer lyset opp og ned til du trykker en gang til for å velge setting?

Hvis jeg er i manuell modus: Trykke og holde inne venstre knapp dimmer opp/ned, så er det bare å slippe bryteren ved ønsket lysstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint opplegg det!

 

Nexa bryterene er jo en microswitch på on og en på off, og disse sender hver sin beskjed. problemet er at RFX/Vera ser denne som en av/på, ikke som 2 impulsbrytere, og dermed ignorerer ON hvis den allerede er på. Hadde jeg kunne definert den som 2 impulsbrytere i stedet (som det jo er) hadde verden åpnet seg med muligheter. 

 

Jeg får pitche den ideen til Vera gjengen, kanskje noen lager noe. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.