Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trigge event basert på verdi endres "fra - til"


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Er det noen som har et godt tips til hvordan sette opp trigger der en verdi (device verdi) endres fra en spesifik verdi til en annen spesifik verdi?

 

For eksempel; jeg kunne tenkt meg litt mer automatikk i "hjemme/borte" ifm strømsparing - dersom jeg kjører til kontoret er det jo ingen grunn til å sette huset i en helt annen modus, men dersom jeg kjører 50 mil kan det jo være hensiktsmessig - samtidig skal jeg jo trolig hjem om jeg beveger meg i den retningen igjen, og da ville det vært hensiktsmessig å starte oppvarming så fort som mulig. I dette tilfellet ville det jo vært kurant å senke temp dersom f.eks avstand hjemmefra gikk fra å være mindre enn 100km til å være mer - og motsatt for å øke temp. (Alternativt kunne jeg jo definert lokasjoner på de strekningene jeg ferdes mest og brukt endret fra verdi x til verdi y for å trigge.)

Så kan det jo være mange andre situasjoner hvor det er ønskelig å trigge enten på endring fra spesifikk verdi til spesifikk verdi, eller å trikke dersom verdien har økt eller minsket..

Jeg har ikke funnet noe slikt i standard Homeseer, men det kan være jeg er blind? :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løst det ved å bruke en annen virtuell enhet som jeg kaller for "x - forrige". I eventet så trigger jeg på den faktiske sensoren og sammenligner med "x - forrige". Og under actions bruker jeg Easy Trigger pluginen til å sette "x - forrige" til det sensoren nå er. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.