Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Roborock S7 MAXV, eller...?


bjwanvik

Anbefalte innlegg

Når S7 MAXV ble vist frem ble jeg naturlig nok nokså gira på å kjøpe denne, samtidig som lysten kjølnet noe når prisene kom for en dag... :)
Uansett, min S5 har begynt å gjort sitt og jeg er veldig klar for oppgradering, men har begynt å lure litt på hva som ville være det beste for meg.

Det er vel utvilsomt at S7 maxv er den beste på markedet nå, spesielt Ultra-utgaven, men jeg betaler ikke 14.000 for en robotstøvsuger - kommer den på tilbud til 10 stiller det seg annerledes...
Men; har noen erfaring med hvor stor forskjell det er på S6 maxv og S7 maxv mtp navigasjon?  Jeg har i dag S5 som jeg egentlig er veldig godt fornøyd med med unntak av at den er glad i ladekabler og ledninger rundt senga (har sånn motorisert seng og klarer ikke helt å unngå kabler på gulvet..)
Det jeg tenkte nå som et alternativ var å kjøpe to - en S6 maxv til 2. etg hvor det i all hovedsak er parkett og tepper, og en S7 til 1. etg hvor det i all hovedsak er flis (men færre "hindringer".)
Totalt sett vil det koste omtrent som en S7 maxv i standardutgave, men da slipper jeg å bære mellom etasjene, og begge etasjene kan tas når jeg er borte (noe jeg tidvis er nokså mye..)

Tips? :) (alternativt kan jeg naturligvis flytte S5'en ned i 1. etg også.. den får støtt og stadig error 13, men ellers virker den 100%.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppgraderte til S7 maxv plus for ca en uke siden. Hadde s5 fra før. Jeg kjøpte samtidig en S6 maxv for å teste disse opp mot hverandre siden den koster en del mindre.

 

Navigasjonen på maxv modellene er like. Ligger det en sokk på gulvet så registrerer den det og kjører rundt, samme med andre gjenstander som er glemt igjen på gulvet. I teorien så skal den registrere ledninger også og unngå disse, men på ene stedet bak sofaen så gjør den ikke det så her har jeg bare satt opp en no go zone i appen. Vanlig s6 og s7 har ikke samme AI som maxv.

 

Det som skiller s6 mot s7 som jeg har registrert under bruk er at S6 er bedre på tepper og har større beholder for for støv.

 

S7 er derimot mye bedre på å vaske gulvene, og gjør faktisk en overraskende god jobb der. S6 er ikke spesielt god til det.

 

En annen fordel med s7 maxv plus er jo docken og auto empty funksjonen som tømmer s7 for støv, og så har du jo også ultra som kommer med vanntanker i tillegg. Begge disse dockene skal kunne kjøpes løst, men krever S7 maxv og ikke S7 for å kunne bruke de.

 

Jeg kommer til å beholde s7 maxv plus av de to pga at den faktisk kan brukes til å vaske gulv og auto empty funksjonen. Jeg plukket opp en på power som var returnert og dermed 40% avslag. Fristet mest med Ultra, men 8000 ekstra for denne var ikke aktuelt for min del.

 

Vi har bolig over tre plan, og en kan lagre flere kart på den. Så en kan jo bare flytte den mellom etasjene om en gidder å styre med det. 

 

Om du ikke har behov for auto empty funksjon (som er helt fantastisk) eller ultra dock senere, og du ikke har mye ting som ligger slengt på gulvet (leker, sokker, husdyr som har uhell osv) så klarer du deg fint med S7 fremfor S7 maxv. Om du ikke skal bruke den til å vaske gulvet, ikke trenger auto empty, eller du har mye tepper så er S6 maxv et bedre valg i mine øyne.

Endret av ProphetSe7en
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god tilbakemelding @ProphetSe7en! :) Veldig nyttig å høre om din erfaring med S6 maxv kontra S7 maxv da det igrunnen er de to som er mest aktuelle.
Docken er nok kjekk å ha, men ikke verdt 6000kr ekstra føler jeg, men får følge litt med på tilbud etterhvert. Har i all hovedsak parkett som er slipt ned og behandlet med hardvoksolje i den etasjen den kommer til å stå, og det bør vel ikke vaskes alt for mye, men jeg får spekulere litt på det der - det er jo selvsagt realt om S7 maxv mopper så godt at jeg ikke trenger å gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er veldig fornøyd med S7 maxv. Å komme hjem til ferdig støvsuget og vasket gulv på kjøkken, stue, tv-stue og soverom hver eneste dag er helt fantastisk.

 

Om du ikke er interessert i de avanserte tømmestasjonene så ville jeg nå vurdert S7 også, en del billigere en maxv. Forskjellen er som nevnt AI som oppdager gjenstander på gulvet og mulighet for bruk av auto empty og ultra dock. Min s5 vil rulle rett over en sokk, klesplagg eller hva det måtte være, mens maxv går fint rundt. 

 

Den kan nok ikke erstatte husvask helt. Den vil ikke klare gamle flekker som sitter godt fast, men mopper over gulvet og har en vinrasjonsfunksjon på moppen for å ta flekker. Tidligere bare dro den moppen over, så er en fin forbedring fra tidligere versjoner.

 

Du kan jo se på vacuum wars sine tester.

 

 

 

 

 

 

Endret av ProphetSe7en
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Flaks :)
Sjekka Elkjøp og outlet - tilfeldigvis hadde de en S7 MAXV til 6000kr der, attpåtil i min nærmeste butikk, så da er den reservert og hentes i morgen formiddag :)

...så får vi se om jeg etterhvert klasker til med en til til 1. etg, eller om S5'en kanskje kan finne på å gjøre en utmerket jobb der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.