Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Arduino inspirasjon


Cringe

Spørsmål

Jeg har akkurat begynt å snuse litt på arduino. I utgangspunktet på esp8266. Så blandt annet på en video fra repairguy.dk (youtube) der han laget et par wled prosjekter med dette. Har plukket opp fra diverse steder at esp har enormt variable bruksområder.

 

Noen som vil dele hva de bruker dem til/sine prosjekter?

 

Krever de, sett fra lekmanns-ståsted, mye programmeringskunnskap? Finnes det greie guider der ute? (Github etc?)

 

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Velkommen i klubben 😄
det er helt rett det du skriver om at Arduino har store bruksområder. i mange tilfeller er det bare fantasien som setter grenser.

 

jeg har brukt Arduino til mange forskjellige ting opp igjennom tidene, men for øyeblikket er det bare et par som er i drift i hjemmeautomasjonen.

f.eks er det en som måler trykk og temperatur på ene varmepumpa, og en annen som følger med på temperaturen i dataskapet. samt en tredje som ligger på benken og skal måle fuktigheten i blomsterbedet slik at jeg kan automatisere vanning til sommeren.

 

det kreves en liten tanke programmeringskunnskap for å sette de opp.  men det avhenger også hva du skal bruke mikrokontrollerene til. Arduino sitt programmeringsspråk er en forenklet versjon av C++, så om du har kjennskap til dette, er du på god vei.

 

for å komme i gang kan jeg anbefale å kjøpe et lite startsett for å lære deg det grunnleggende og i tillegg er det enklere å lære om du kan se resultater av forsøk.

mye nyttig informasjon og guider finnes på www.arduino.cc

på github finner du nok mye ferdige prosjekter, men det kan bli utfordrende å skulle tilpasse dette til eget bruk hvis man ikke forstår hvordan det er programmert.

 

i Home Assistant er det veldig enkelt å lage egne sensorer ved hjelp av "ESPHome". om dette kan brukes i andre smarthusløsninger er jeg ikke sikker på, men antar at det er mulig. et kjapt google søk kan gi deg svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for tips og råd, samt inspo😊

 

Da har jeg bestilt et par Esp8266, adapter boards, buck converters, og litt nips som jeg ser jeg trenger 😊 bruker noen ABB AP9 koblingsbokser trolig til å lage moduler i, og har 12V supplies liggende fra jobben, der jeg forsynte noe utstyr via trafoer montert i teknisk tavle, fremfor medfølgende 12v adaptere. Så er det bare å snuse litt på github, og potensielt se om jeg finner noen ferdige .bin filer i første omgang -kan ikke si at C++ er noe jeg har god kunnskap med pr. nå. Har lest litt på det i ungdommen, men ga opp😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

jeg ser at ESPHome kan benyttes mot homey, som jeg ser du har på profilen din.

dette er et utrolig enkelt system å bruke mot ESP8266, da det ligger mye god dokumentasjon på hvordan du skal sette opp et hav av sensorer og utganger på nettsiden.

programmering blir da gjort i YAML, som jeg vil si er mer som en tekstbeskrivelse.

 

et eksempel på kode for en DHTxx sensor (digital temperatur og fuktsensor)

# Example configuration entry
sensor:
  - platform: dht
    pin: D2
    temperature:
      name: "Living Room Temperature"
    humidity:
      name: "Living Room Humidity"
    update_interval: 60s

 

mer info finner du her:

https://esphome.io/

 

EDIT: her også er det mye informasjon å hente hvis du ikke har trålet igjennom tråden ennå:

 

Endret av Håvardgj
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har fulgt et par gode veiledninger for bygging av sensorer basert på ESP8266/ESP32 som kan være relevant for mange.

Denne fulgte jeg men med 6 stk temperatursensorer for å ha god kontroll på vartvannsberederen. https://smarthomescene.com/diy/diy-waterproof-double-probe-temperature-sensor-with-an-esp32/ Sensorene er plassert innenfor isolasjonen i berederen - boret hull i ytterste metallkappe, stakk hull i isolasjonen med en spisepinne i tre og skjøv tempsensor inn slik den ligger helt inntil metallet innefor isolasjonen.

Neste er ikke helt i mål, venter på levering av rele, men fingeravtrykkleseren er koblet opp til en ESP8266 og integrert i HomeAssistant. Per nå kan den kun få en taklampe til å blinke. Når releet er på plass skal den monteres i stolpen ved siden av garasjedøren og styre åpning den. https://hometechhacker.com/home-assistant-a-fingerprint-scanner-for-your-garage/?fbclid=IwAR2IVegexrvJenrzsfnTZKIuLBp4CYdTPDU11hqvOz_1egyAUjOoU_0Rw3A

Jeg har også bygget en CO2 og temperatursensor, fant dessverre ikke igjen veiledningen jeg fulgte. Brukte en slik CO2 sensor https://esphome.io/components/sensor/mhz19.html og et ESP32 kort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for tips 🙂 Jeg tenker i første omgang å lage meg en helt enkel temp-sensor som skal stå i en tett boks ute. fordel at den går på fast strøm da, så perfekt bruksområde. 

Da har jeg 2 igjen - så mulig den ene skal brukes til fukt/temp vaskerom, og den andre muligens måle temp på inn/utluft balansert ventilasjon 🙂 Bestilt meg 3stk "waterproof" ds18b20, og en som ikke er det (den skal stå inni koblingsboksen, for å ha minst mulig fukt tilført kretskort inni boksen - skal fuge rundt tilførsel fra 12v forsyningen, og den står høyt oppe under tak) 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
christbj skrev (På 10.3.2023 den 17.03):

Jeg har fulgt et par gode veiledninger for bygging av sensorer basert på ESP8266/ESP32 som kan være relevant for mange.

Denne fulgte jeg men med 6 stk temperatursensorer for å ha god kontroll på vartvannsberederen. https://smarthomescene.com/diy/diy-waterproof-double-probe-temperature-sensor-with-an-esp32/ Sensorene er plassert innenfor isolasjonen i berederen - boret hull i ytterste metallkappe, stakk hull i isolasjonen med en spisepinne i tre og skjøv tempsensor inn slik den ligger helt inntil metallet innefor isolasjonen.

Neste er ikke helt i mål, venter på levering av rele, men fingeravtrykkleseren er koblet opp til en ESP8266 og integrert i HomeAssistant. Per nå kan den kun få en taklampe til å blinke. Når releet er på plass skal den monteres i stolpen ved siden av garasjedøren og styre åpning den. https://hometechhacker.com/home-assistant-a-fingerprint-scanner-for-your-garage/?fbclid=IwAR2IVegexrvJenrzsfnTZKIuLBp4CYdTPDU11hqvOz_1egyAUjOoU_0Rw3A

Jeg har også bygget en CO2 og temperatursensor, fant dessverre ikke igjen veiledningen jeg fulgte. Brukte en slik CO2 sensor https://esphome.io/components/sensor/mhz19.html og et ESP32 kort.

Hva er din erfaring med 6 DS18B20 på en esp8266? Kjører du DS18B20 på 3.3V eller 5V? Hvor stor pull-up motstand bruker du? Kan du dele koden?

 

Jeg har kjørt en Arduino basert temperaturovervåking på vvb, som måler temp i midten og bunnen av vvb og regner ut snitt temperatur og hvor lang tid som trengs for å varme opp vannet. (temperatursensorene er 2 stk DS18B20) Nå har jeg endelig fått til å bruke disse dataene til smartstyring. Jeg henter inn data fra Arduino baserte mikrokontrolleren ESP8266 med Homeyduino appen til Homey Pro 2023.
 

Homeyduino støtter bare å overføre en verdi for vær type capability, derfor overfører jeg ladetiden som PM2.5. Ladetiden beregnes i Arduino microkontrolleren (ESP8266) som leser av temperaturen på vvb. Formelen ser slik ut.
ChargeTime = ((0.7 * ((75 - ((temp_1 + temp_2) / 2)) / 10) * 198.0 / 2.0) /60); //75 = settpunkt, 198 = volum, 2.0 = effekt
Effekt_kWh = ((ChargeTime / 60) * 2.0);
Snitt_Temp = ((temp_0 + temp_2));
 

Blynk VVB Temp.jpg

Homeyduino VVB temp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva er din erfaring med 6 DS18B20 på en esp8266? Kjører du DS18B20 på 3.3V eller 5V? Hvor stor pull-up motstand bruker du? Kan du dele koden?

 

Erfaringen er god, det fungerer stabilt. Sensorene er koblet slik oppskriften jeg lenket til viser, 3,3V og 4.7kΩ. Koden er også som angitt i oppskriften, bare med flere sensorer.

 

Jeg har så langt ikke brukt temperaturmålingene til å beregne behovet for oppvarming, blir derfor inspirert til å gjøre slik du har beskrevet. Setter det på listen til oppgaver når det er mørk ute. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.