Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Næringsbygg: Styre radiatorer, varmepumpe, ventilasjon og belysning


Gullars

Anbefalte innlegg

Vi gjør i dag vesentlige oppgraderinger på en næringseiendom vi eier:

1) Solceller

2) Luft til vann VP

3) Nye ventilasjonsaggregat

4) Utskiftning av belysning til LED (mest sannsynlig Signify/Philips)

5) Oppgradering av radiatorer med smarte termostater

 

Tiltak 1 og 2 er i gang og tiltak 3 vurderes nå. Når det gjelder tiltak 4 har alle radiatorene sentral styring (KNX). Vi har imidlertid fått signaler om at en del av dem må byttes ut, og jeg vil da sikre at vi får en god og fremtidsrettet løsning. Har fått tips om Uponor Smatrix. Gi gjerne lyd dersom det er andre løsninger jeg bør se på.

 

I dag har vi KNX og Schneider Spacelogic på huset. Jeg ser at vi blir ekstremt avhengige av installatøren på dette, og jeg kunne tenke meg noe som fungerer litt mer «rett ut av boksen», der man enklere kan sette regler og gjøre justeringer selv.

 

Viktige krav til eventuelt nytt styringssystem:

1) Må ha støtte for dagens KNX-komponenter (bl.a. termostater til radiatorer og CO2-sensorer til ventilasjon)

2) Må ha støtte for «morgendagens» trådløse teknologi: f.eks. Signify/Philips og trådløs termostatløsning

3) Må kunne sette opp enkle regler selv, typ minimere strømforbruk om natt når det er sol på dag; reduser effekter når strømpris er høy etc.

4) Ikke nådeløst dyrt å sette opp og drifte.

 

Jeg har fått anbefaling om å se på:

*BRAID fra Siemens/FinStack

*Airthings

*Clevair

 

Erfaringer med noen av disse, eller innspill til andre løsninger jeg bør se på? Tar også gjerne innspill på noen av de andre problemstillingene jeg tar opp ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei, Det ser ut til at du har et solid grep om prosjektet og de tekniske kravene. 

 

Når det gjelder styringssystemet, er det viktig å huske at valget av system kan ha betydelige konsekvenser for både funksjonalitet og drift over tid. Det er positivt å se at du ønsker et system som er brukervennlig og som tillater selvstendig justering og oppsett av enkle regler. 

 

Ditt eksisterende KNX-system er en robust og velprøvd løsning som er kjent for sin stabilitet og bred støtte for ulike komponenter. KNX er også et åpent system, noe som betyr at det er kompatibelt med produkter fra mange forskjellige produsenter. Dette gir en høy grad av fleksibilitet når det kommer til å utvide eller oppgradere systemet i fremtiden. 

 

Selv om du nevner at du har lyst til å utforske noe litt mer "rett ut av boksen", vil jeg likevel anbefale å fortsette med KNX for fremtiden, spesielt siden systemet allerede er på plass og de fleste av dine krav ser ut til å være oppfylt av dette systemet. 

 

For å oppnå en mer brukervennlig opplevelse med KNX, kan du vurdere å integrere det med et mer intuitivt grensesnitt. Det finnes en rekke KNX-kompatible styringssystemer på markedet som kan gi mer brukervennlig tilgang og kontroll over KNX-systemet ditt.

 

Om du ønsker å gå i en annen retning, kan du vurdere de løsningene du nevnte: BRAID fra Siemens/FinStack, Airthings, og Clevair. Hver av disse har sine styrker, men det er viktig å vurdere deres kompatibilitet med eksisterende KNX-komponenter, samt deres evne til å støtte fremtidige trådløse teknologier, som du nevnte.

 

Håper dette gir litt veiledning, og lykke til med prosjektet!

Endret av Elektrikern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.