Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Unngå å tape fast lysbryter bad 2-polt brudd lys / baderomsvifte


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et bad hvor det er blitt ettermontert vifte i tak. Viften har to-polt bryter og automatikk som gjør at den selv slår seg av og på basert på bevegelse / fukt. Det fungerer fint. 

Utfordringen er at jeg har lys som går på samme rør / tilkobling fra lysbryter. Pr nå har jeg bare benyttet bryter på selve lys (speil over vask), ønsker å få i drift igjen veggbryter. Lysbryter på vegg er topolt (og tapet fast i på-.stille). Jeg har imidlertid en ekstra ledig kabel som går i trekkerør fra lysbryter til lys. Mao var plan å benytte (enpolt)lysbryter til å styre en smartbryter zigbee, zwave, wifi (ala sonoff, shelly el) hvorpå denne smartbryteren ønsker jeg står for det to-polte bruddet mot lyset. Spørsmålet er derfor finnes det smart brytere alla shelly1 (helst zigbee basert, men kan være zwave og wifi også), som vil kunne brukes som skissert? Andre potensielle alternativer er etter det jeg har skjønt et bipolart rele som styres fra en relebryter el. Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da er det jo håp i og med at det hvertfall på et tidspunkt har fantes noe slikt. Bare overrasket over at det ikke er mer vanlig enn hva det kan se ut som det er. Jeg leter videre. Er det flere som har innspill så skrik ut 🙂 Igjen, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surferesultat i dag var av ukjent årsak bedre enn mine to forrige forsøk. 

 

Jeg vil tro at det Moskus refererer til er: 
merten 507601 evt

Schneider MTN507601

 

Begge disse ser ut til å være utgåtte produkter. Merten er blitt kjøpt eller fusjonert med Schneider.

 

Videre kan dette (ser det ut som) også løses med en kontaktor. Eksvis en slik en:

https://www.elektroimportoren.no/modulaerkontaktor-20a-2pol-230v-2no/4101316/Product.html

 

Mange ser ut til å løse dette med en elko 2+1 bryter hvor den topolte bryteren er å anse som en servicebryter for bytte av lyspærer, mens den enpolte er den som benyttes i det daglige. Noe slikt vil kunne fungere i mitt oppsett, men vil ikke være helt det jeg er på jakt etter. Ønsker ikke at vifta skal kunne slåes av fra veggbryterene, samt opprettholde mulighet for topolt brudd av lys,

 

 

Ref: 

https://byggebolig.no/smarthus/z-wave-2-polt-mottaker

https://byggebolig.no/smarthus/z-wave-2-polt-mottaker

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den byggebolig-linken er fra 2014, og da fantes Merten-bryteren (ja, du fant riktig). 

Jeg har løst det siden med det som du sier: en 2+1 bryter, der det står en pulsfjær på den 2-polte bruddet som alltid holder den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.