Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Prediksjon av sol, noen som har laget og er det noenlunde pålitelig?


Anbefalte innlegg

SveinHa skrev (1 time siden):

Status så langt:

 

Det forundrer meg litt at avviket er såpass stort og i begge retninger... At jeg får mer solstrøm enn varslet er et problem siden jeg da muligens må kjøpe strøm når den er billig om natten for å være sikker på å klare meg gjennom døgnet og så blir der så mye sol at batteriene "renner over"... Mindre sol enn meldt sier seg jo selv...

 

I dag har jeg satt i drift resten av solcellene og selv om de er fint plassert nesten rett sør så vil de få en del skygge utpå ettermiddagen (i alle fall på denne tiden av året) så det gir jo litt ekstra utfordringer for solvarselet.

Som jeg sa i innlegget mitt, om du har skygge på panelene på tider av døgnet vil høyt og tynt skydekke kunne gi mer produksjon. Jeg ser det veldig tydelig hjemme, har noen trær og et hus i sørøst, og produksjonen tidlig på dagen er klart høyere på dager med lett skydekke enn med klar himmel. (så min optimale dag for solproduksjon er lett, høyt skydekke tidlig på formiddagen og klart etter det)
Men ellers, om du vil ha best mulige data, kan du jo bruke alle tilgjengelige. yr og storm baserer begge modellene sine på samme grunnmodell fra det europeiske værsenteret i Reading. Jeg vet ikke hvor de andre du nevner får data fra. Ved å bruke alle settene sammen gjør du i og for seg det samme som meteorologene gjør med å kjøre en ensemblemodell hvor man kan se både på snitt og spredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, ved å ta vare på hele tidsserien, altså hva som er varslet for et gitt tidspunkt i varselet til en gitt tid, får man også en indikasjon på hvor godt varselet er.  Det er selvfølgelig enklere å beregne været i en stabil situasjon enn i en mer kaotisk, dersom du samler mye data, kan du også sannsynligvis etterhvert si hvilke varsler som har mer sannsynlighet enn andre for å slå til der du bor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kom jeg på nå, høye skyer er opp til 8 km over bakken. Hvis solen står lavt vil jo lyset gå gjennom høyt skydekke et helt annet sted enn der solcellepanelen er... Nå om dagen er maks solhøyde her hvor jeg bor snaut 30 grader, så det betyr at høye skyer av betydning for mine solceller er opp til over 14 km sør for meg når sola er på det høyeste og enda lengere unna før og etter det... Ved firetiden, når sola begynner å forsvinne bak mitt eget møne, er sola på 12 grader,  tangens til 12 er 0.21, så avstanden til skyen foran sola er nesten fem ganger høyden til skyen... Jeg vet ikke hvor ofte dette har noen praktisk betydning for annet enn de høyeste skyene, men om man har solceller med fri sikt til soloppgang eller solnedgang kan det begynne å bli store avstander - igjen et datasett til man kan se om har noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som sagt "cloud_area_fraction(...)" dataene og får oversikten jeg trenger med det. Da jeg satt opp det systemet for et par år siden tenkte jeg ikke over "fog_area_fraction", den er sikkert også av betydning.

 

Siden jeg har samlet vær- og produksjonsdata over snart tre år, kunne jeg jo prøve å kjøre en multivariat analyse på dette og se om det kommer noe interessant ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.