Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"Mystisk" problem med manglende eventer


Knut Marius

Anbefalte innlegg

Jeg trenger hjelp fra noen lure detektiver her.

 

Jeg har over lengre tid slitt med at jeg ikke får triggere fra mine Aqara bevegelsessensorer, og jeg har tenkt at det var et problem enten med disse sensorene eller med zigbee-nettverket på min Homey Pro. Jeg har kjøpt noen ZWave-sensorer, og ellers klart å leve med ustabilitieteten. Nå har jeg nylig byttet til Homely som alarmleverandør, og har i den forbindelse koblet opp en hel rekke sensorer. Disse er koblet i sitt eget Zigbee-mesh, siden de er koblet mot Homely-sentralen direkte. Integrasjonen mellom Homely og Homey Pro er på API-nivå, slik jeg forstår det.

 

Det som nå har begynt å skje etter kort tid med Homely er at jeg ikke lenger får alle bevegelses-triggerene fra alarmsystemet inn i Homey. Jeg ser at det lyser på sensoren, og jeg ser i Homely-appen at bevegelse er registrert, men i lengre perioder av gangen er det ingen av disse eventene som når fram til Homey.

 

Jeg har forsøkt å restarte Homely-appen og hele Homey, uten at dette ser ut til å påvirke noe. Samtidig som jeg opplever dette opplever jeg ekstra ustabilitet med Aqara-sensorene, selv de som ellers har vært relativt stabilie, så jeg tenker at det har en eller annen form for sammenheng. Hvilken sammenheng det har, klarer jeg ikke å se, men jeg la merke til noe mystisk i loggen over triggere for de to bevegelsessensorene jeg har fra Homely: De få gangene de har trigget "bevegelsalarm aktivert", har det skjedd på et tidspunkt som ligger i området 46-48 minutter over en time. Jeg scrollet gjennom loggen, og dette var konsekvent for begge sensorene. Den trigger en alarm f.eks. kl 10.46, og så kommer neste alarm kl 16.47, selv om det har vært mye bevegelse mellom disse triggerene.

 

Jeg klarer ikke å se logikken her, men det virker klart for meg at det er et form for mønster. Noen tanker her?

 

Min beste gjetning er at det kan være noe som oversvømmer Homey med eventer eller lignende, og at Homey har en regelmessig garbage collection som rydder opp i ting (en gang i timen, muligens), og at det da er et lite vindu på noen minutter (xx:46 -> xx:48) der eventene fra Homely kommer gjennom og blir prosessert. Dette er kun en hunch, basert på at jeg selv er softwareutvikler.

 

 

IMG_2F25FD4C40E0-1.jpeg

IMG_6940.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torstein89 skrev (32 minutter siden):

Vet du om det er noen begrensning på "antall" kall/ hvor ofte Homely "api" får lov å send/motta request?

Nei, det vet jeg dessverre ikke. Skal sies at ting plutselig har begynt å kjøre som normalt igjen nå. Jeg vet ikke hvorfor, og jeg antar at det på et tidspunkt vil bli trøblete igjen.. Gjør det litt vanskeligere å feilsøke dette konkrete problemet nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.