Jump to content
  • Sign Up
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Stabilitet Namron ZigBee termostat - med ZHA eller Zigbee2Mqtt?

Recommended Posts

Posted

Har 3x Namron zigbee termostater. TIl baderom, gang og vaskerom. Synes spesielt den på baderommet faller for ofte ut og blir utilgjengelig i ZHA (en gang i måneden?), den i gangen kan også falle ut (annen hver måned?). Når jeg manuelt legger dem til igjen (re-pairing) så fungerer det som normalt igjen. Zigbee enhetene står med ikke spesielt mange meters mellomrom og jeg har noen få andre enheter også som fungerer som repeatere.

Kan det være en løsning å gå over til Zigbee2MQTT i stedet for ZHA? Evt andre steder å feilsøke? Har Sonoff Zigbee Dongle på forlengelseskabel og isolert SSD disk/kabel.

Logbook

May 29, 2023

Varmekabler bad HVAC action became unavailable
03:51:49 - 6 hours ago
Varmekabler bad Thermostat became unavailable
Varmekabler bad Identify became unavailable
Varmekabler bad Zha Event was fired

Posted
Teknor skrev (På 29.5.2023 den 10.05):

Har 3x Namron zigbee termostater. TIl baderom, gang og vaskerom. Synes spesielt den på baderommet faller for ofte ut og blir utilgjengelig i ZHA (en gang i måneden?), den i gangen kan også falle ut (annen hver måned?). Når jeg manuelt legger dem til igjen (re-pairing) så fungerer det som normalt igjen. Zigbee enhetene står med ikke spesielt mange meters mellomrom og jeg har noen få andre enheter også som fungerer som repeatere.

Kan det være en løsning å gå over til Zigbee2MQTT i stedet for ZHA? Evt andre steder å feilsøke? Har Sonoff Zigbee Dongle på forlengelseskabel og isolert SSD disk/kabel.

Vi har så og si samme opplegg som tidligere nevnt denne tråden:

Kjører Zigbee2Mqtt på den, med en Namron termostat, flere develco plugger og diverse temp sensorer.

Termostaten ble installert i januar 2023, og har kjørt problemfritt siden.

Har aldri kjørt ZHA så kan ikke uttale meg om stabiliteten der.