Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Stabilitet Namron ZigBee termostat - med ZHA eller Zigbee2Mqtt?


Teknor

Anbefalte innlegg

Har 3x Namron zigbee termostater. TIl baderom, gang og vaskerom. Synes spesielt den på baderommet faller for ofte ut og blir utilgjengelig i ZHA (en gang i måneden?), den i gangen kan også falle ut (annen hver måned?). Når jeg manuelt legger dem til igjen (re-pairing) så fungerer det som normalt igjen. Zigbee enhetene står med ikke spesielt mange meters mellomrom og jeg har noen få andre enheter også som fungerer som repeatere.

 

Kan det være en løsning å gå over til Zigbee2MQTT i stedet for ZHA? Evt andre steder å feilsøke? Har Sonoff Zigbee Dongle på forlengelseskabel og isolert SSD disk/kabel.

 

Logbook

May 29, 2023

Varmekabler bad HVAC action became unavailable
03:51:49 - 6 hours ago
Varmekabler bad Thermostat became unavailable
03:51:49 - 6 hours ago
Varmekabler bad Identify became unavailable
03:51:49 - 6 hours ago
Varmekabler bad Zha Event was fired
03:51:49 - 6 hours ago
 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (På 29.5.2023 den 10.05):

Har 3x Namron zigbee termostater. TIl baderom, gang og vaskerom. Synes spesielt den på baderommet faller for ofte ut og blir utilgjengelig i ZHA (en gang i måneden?), den i gangen kan også falle ut (annen hver måned?). Når jeg manuelt legger dem til igjen (re-pairing) så fungerer det som normalt igjen. Zigbee enhetene står med ikke spesielt mange meters mellomrom og jeg har noen få andre enheter også som fungerer som repeatere.

 

Kan det være en løsning å gå over til Zigbee2MQTT i stedet for ZHA? Evt andre steder å feilsøke? Har Sonoff Zigbee Dongle på forlengelseskabel og isolert SSD disk/kabel.

Vi har så og si samme opplegg som tidligere nevnt denne tråden:

 

Kjører Zigbee2Mqtt på den, med en Namron termostat, flere develco plugger og diverse temp sensorer.

 

Termostaten ble installert i januar 2023, og har kjørt problemfritt siden.

 

Har aldri kjørt ZHA så kan ikke uttale meg om stabiliteten der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.