Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fiber altibox (ettermontere media konverter )


Slapsmack

Anbefalte innlegg

Bor i en leilighet med egen fiber, denne går direkte inn i fmg sentralen til altibox og har dermed ikke media konverter, ønsker ikkje kjøre bridge modus da hjemmesentralen henger seg opp til tider.

 

Har gjort dette før, men da var det en media konverter installert med utstyret til altibox. 

 

Hørte med teknisk hos altibox, mente dette ikke var mulig.

 

Men en mediakonverter gjør vel bare om optisk til coax signal så det burde vel fungere så lenge jeg legger til rette for vlan102 til internett på ruteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha riktig optikk.  Ingenting annet spiller noen rolle.  Dvs BiDi gigabit, 1310/1550nm (TX / RX), for 10 eller 20 km.

 

Forskjellige fiberkontakter kan jo lett konverteres. Men det er selvsagt aller enklest om du bare bruker det samme som Altibox.  Bortsett fra at det er litt sært så utvalget er begrenset. De fleste SFPer på markedet har LC kontakter, også de som er BiDi/simpleks.  Altibox bruker SC.

 

Jeg googlet dette forslaget for en liten stund siden.  Burde i teorien funke som plug-and-play mot Altibox, men jeg har ikke prøvd det selv så jeg anbefaler å dobbelsjekke at jeg ikke bommer på noe:

https://www.dustin.no/product/5011125531/sfp-mini-gbic-transceivermodul-tilsvarer-cisco-glc-bx-u-1315-20-sc

https://www.dustin.no/product/5010968225/mc220l

 

Merk at mange dropper mediakonverteren og bruker en ruter med SFP-port.  Et annet alternativ er å bruke en managed switch med SFP-port(er) og la den brekke ut eller trunke VLAN102 til ruterens WAN-port. Du kan da bruke andre VLAN på samme switch til LAN-siden om du vil. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du tak i noe som sier 2km med riktig bølgelengder så funker det helt sikker fint.

Poenget mitt var at du vil å unngå optikk tenkt for 40km og mer.  De koster bare mer, bruker mer effekt (blir varmere), og du må kanskje sette inn et dempeledd for å holde deg innenfor spec.  Selv om det sikkert også går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Eg har ikkje samme ISP som deg, men eg har ein UniFi Dream Machine der eg fekk tak i en SFP modul med riktig bølgelengde. Så har eg ein termineringsboks for fiber med SC kontakt og så en liten patch med SC i en ende og LC i den andre enden.


Det fungerar klokkereint, og vil aldri oppleve så stabilt nett når en har skikkeleg utstyr kontra utstyret som dei fleste ISP sende til kundane side. Der er det utruleg mykje drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.