Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fjernstarte system med NVR-bryter


Sickel

Anbefalte innlegg

I snekkerverkstedet mitt har jeg kjøpt et nytt flisavsug. Av støy- og støvmessige årsaker står det lengst mulig unna der jeg jobber med avtrekksrør til maskinene. Det gamle avsuget (som jeg ville skifte ut til et kraftigere) hadde en 'vanlig' bryter, så bryteren på avsuget var skrudd på og jeg kunne slå systemet av og på med en bryter i området der jeg jobbet. Så viser det seg at det nye avsuget har en "NVR" - no voltage release -  bryter. Denne slipper når den mister strømmen, fornuftig sikkerhet for mye verktøy så det ikke starter opp igjen om for eksempel en sikring går og blir resatt, men i dette tilfellet betyr det at min gamle enkle fjernstyring ikke fungerer... I tillegg til NVR-funksjonen, er det også en motorvernbryter innebygget så om avsuget for eksempel drar med en større bit som blokkerer, vil strømmen taes.

 

1-1012742374.thumb.jpg.b9767e763a8cafe1f1b6f7ac7d31dff5.jpg

 

Noen som vet om systemer som gjør det mulig å fjernstarte et system med NVR?

 

Enkleste måte er selvfølgelig å sabotere bryteren, enten koble inn en "dum" bryter, eller å koble vekk bryteren så den er på med en gang strømmen er på. At jeg mister NVR bekymrer meg ikke mest på avsuget, det ville vært værre på de maskinene man har fingrene tettere på, men jeg vil gjerne beholde motorvernbryteren. Jeg har også sett noen som har koblet seg inn på kabelen mellom NVR-bryteren og motoren og koblet på en ledning med bryter på den. Det er litt mye cowboykobling etter min smak selv om det jo ville gitt meg det jeg vil ha.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke redd for å mekke på ting og jeg hadde jo et håp om at noen skulle grave opp en eller annen fjernstyrt NVRbryter, eller nullstrømsbryter som jeg har lært at det heter på norsk. Det jeg ikke liker med løsningen jeg beskrev som litt vel cowboy, å kappe ledningen mellom bryteren og motoren og sette en bryter på den (sånn rent bortsett fra at det ville vært klart ødeleggende for enhver godkjenning av avtrekkssystemet og at det vanskelig å finne en ledningsbryter som kan ta den strømmen som motoren trekker med 1,5kW) er at jeg ville ha en ledning tvers gjennom verkstedet som ville måtte bære hele strømmen for motoren og en løs bryter på enden med 220V over.

 

Men i hvert fall. Jeg har nå bestilt en zigbeestyrt bryterrobot og en tilhørede zigbeebryter fra ali. Disse skal kunne integreres i Home Assistant oppsettet mitt. Kommer med en rapport om hvordan det funker når jeg har satt det opp. Med en nullstrømsbryter trenger man egentlig to bryterroboter siden det er separate knapper for av og på, men i første omgang fortsetter jeg med oppsettet jeg har med å slå av gjennom en skjøteledning med bryter på. Må sette på en brakett av noe slag for å ha noe å feste bryterroboten på...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk sendingen fra aliexpress i går:

 

Fingerbot  https://www.aliexpress.com/item/1005005545220977.html (Jeg kjøpte de enkleste versjonen, det vil vise seg om jeg burde kjøpt varianten med litt mer koblinger til brytere)

 

og

 

Fjernstyringsbryter https://www.aliexpress.com/item/1005005801357166.html

 

Da jeg fikk opp zigbee2mqtt smalt begge rett inn (det påståes at man må sette opp via en app, men det er "fake news"), nå må jeg bare sette opp home assistant slik at et enkelttrykk på bryteren trigger "figerbot"en - ja også må jeg få til monteringen på bryteren som skal styres...

Endret av Sickel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tenker jeg litt mer på dette, at jeg vil nå ende opp med et flisavsug som kan fjernstartes via fingerbot, men som jeg vil slå av med å ta strømmen med en vanlig bryter. Da ender jeg med et system som kan fjernstartes, men ikke fjernstanses... Litt kjedelig om jeg fjernstarter det ved et uhell mens jeg er borte og så ikke kan stoppe det igjen før jeg har kommet hjem igjen... Første tanke var selfølgelig en fingerbot til, men etter litt videre grubling har jeg kommet fram til at måten å stoppe den på er å ta strømmen via en fjernstyrt stikkontakt.

 

Da kan jeg lage logikken

Av: Ta strøm i stikket

På: Sett på strøm i stikket, eventuelt vent et par sekuner, kjør fingerbot

 

Da får jeg også muligheter som å skru av automatisk etter en viss tid dersom jeg glemmer den - hadde jeg hatt smartere sikringer i verkstedert kunne jeg jo til og med styrt avsuget etter strømtrekket ellers i rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.