Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av Adax via lokalt nettverk?


Svedman

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har satt opp styring av Adax via deres API over internett, men Adax sine servere er notorisk ustabile hele året. Derfor har jeg sett på hvordan jeg kan styre panelovnene over lokalnettverket, slik Adax sin egen app gjør (altså uten å gå via internett), men jeg får det ikke helt til. Er det noen her som har fått det til?

 

Jeg har sniffet på nettverkstrafikken fra Adax sin Android app, og den går direkte på panelovnenes lokale IP i følgende format:

 

http://192.168.1.<IP>/client?command=set_temp&value=<TEMPx100>&time=<UNIX_TIMESTAMP>

 

Autentiseringen er HTTP Basic, men det fungerer ikke å "stjele" token, da det blir auto-generert et nytt token av Adax-appen for hver eneste forespørsel og kan ikke brukes på nytt. Jeg har også forsøkt å dekode token med Base64 for å se hva det står i klartekst, men får noe tilsynelatende binært tilbake som jeg ikke klarer å dekode videre.

 

Jeg har sett på Adax sin dokumentasjon, og i deres eksempel så skal det ikke være noe nytt token per forespørsel, men samme token hver gang:

https://adax.no/wi-fi/api-development/#local

 

Er det noen her som vet hemmeligheten for å få generert Adax-token til bruk mot lokalt nettverk, eller har noen informasjon som jeg kan bruke videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ADAX-integrasjonen til Home Assistant sies å støtte local mode out of the box. (Det står noe om at det bare gjelder nyere ovner, hva enn det betyr.)
https://www.home-assistant.io/integrations/adax/

 

Hvis ikke det er HA du bruker kanskje kanskje se i kildekoden til integrasjonen (link til "View sourcecode on github" i linken over) hvordan de gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (På 25.10.2023 den 11.18):

Kontakte support?

Har vært i kontakt med dem før, og de har aldri greid å svare noe som ikke allerede står på nettsiden deres, og hvertfall ikke noe teknisk om APIet...

 

Morten. skrev (På 2.11.2023 den 11.05):

Så litt på APIet deres. Registrerte du ovnen via APIet? Registreringsfunksjonen har token som input, dvs. du velger selv hvilken verdi det skal være. Dersom du regisrerte via app så er det ikke sikkert at oppførselen blir det samme.

Har ikke turt å registrere ovnen via lokal-APIet, for jeg mistenker at da mister jeg muligheten til styring via Adax-app og Tibbers smartstyring-integrasjon.

 

quackyo skrev (På 3.11.2023 den 10.08):

ADAX-integrasjonen til Home Assistant sies å støtte local mode out of the box. (Det står noe om at det bare gjelder nyere ovner, hva enn det betyr.)
https://www.home-assistant.io/integrations/adax/

 

Hvis ikke det er HA du bruker kanskje kanskje se i kildekoden til integrasjonen (link til "View sourcecode on github" i linken over) hvordan de gjør det?

Takk for denne lenken! Jeg bruker ikke HA, nei. På den siden du lenket til står det svart på hvitt:

 

"Using the local integration will disable cloud communication and the Adax app will not work."

 

Så da gjenstår bare muligheten, i mitt tilfelle, å klare å forstå hvordan Adax-appen genererer det tokenet 🙂

Endret av Svedman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.