Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Elektriker for installasjon/systemdesign


Duppis

Spørsmål

Hei, 
Ser på å automatisere / kaste ut analoge styringer i et sameie i Oslo.
Det ønskes bl.a. relestyring av el-kobler i VVB slik at varmepumper kan ta mesteparten av jobben.
Målet er tidsstyring basert på tid på døgnet/årstider slik at vi ikke "koker vann for kråka". 
Videre styring av utelys, varmekabler i takrenner og bakken, samt litt forbruksmålings osv.. 
Gjerne med et system hvor man også kan se litt forbruksmønster for å prøve å energieffektivisere litt. 

Jeg har litt erfaring med futurehome og kan nok om elektro generellt til å vite at jeg ikke burde tukle med dette selv.
Finnes det noen elektrikere med interesse og erfaring som kan bistå med dette? 

Endret av Duppis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg vil ikke ha en tjeneste, det har vi nok av fra før.
Problemet er at "aktører" leverer gamle analoge løsninger eller SD-anlegg tilpasset store offentlige bygg.
Store investeringskostnader i maskinvare med lisenser og avanserte løsninger som krever ingeniører eller programmerere med spisskompetanse for hver minste lille ting. 
Jeg blir tilbudt tidsur når jeg spør etter smartere løsninger.
Så lenge smarthjemsløsningen er installert så skal dette i utgangspunktet gå av seg selv. Det er ikke behov for noen tjenester
De har i dag såpass brukervennlige løsninger at de fleste kan utføre enkle justeringer selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Passe på klarer man. Det må man uansett gjøre i dag. 
Jeg vil ha så mye som mulig av den biten over på mobilen min.
Min erfarinig med f.eks. futurehome er at når rutiner er satt opp og tilpasset så kjører det av seg selv så lenge man holder fingrene unna. 

Termostatene og lysstyringen min har iallfall gått som en klokke i over 2 år uten problemer.
Jeg holder meg også langt unna skybaserte styringssystemer da jeg jobber med nettverk og vet veldig godt hvor sårbare de aktørene er.  


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
rhunland skrev (20 minutter siden):

Er varmtvannsbereder for tappevann eller oppvarming? 

Tappevann.

Oppvarming går på egen krets fra VP med både el-kjel og oljefyr som redundans. 

Endret av Duppis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.