Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp med smartere strømstyring i kombinasjon med Tibber pulse


Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner på dette her. Jeg har diverse zigbee produkter koblet til smarthub. Og ønsker å bygge videre og lære om dette. 

Har nylig byttet til Tibber med pulse måler. 

 

Nå tenker jeg å få installert to easee lite ladere hjemme og koble dette mot tibber pulse for smartere lading samt ha noen wifi smartplugger med termostat som kobles til tibber for styring av ovner.

Det jeg lurer på er om dere har erfaring med smart styring av VVB? Jeg har en liggende høiax Titanium ECO 200 som er 1 år gammel. Finns det muligheter til å koble til sensor og smart styring av denne istedenfor å kjøpe den connected retrofit løsningen som koster masse penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gladiåbygge skrev (2 timer siden):

Det jeg lurer på er om dere har erfaring med smart styring av VVB? Jeg har en liggende høiax Titanium ECO 200 som er 1 år gammel. Finns det muligheter til å koble til sensor og smart styring av denne istedenfor å kjøpe den connected retrofit løsningen som koster masse penger?

Den aller enkleste styringen (og også den som jeg regner med gir mest inntjening i forhold til innsatsen) er kun et fjernstyrt rele på tilførselen og la berederen være på f.eks. i de 4 billigste timene. Det kan jo være greit med et par temperatursensorer også for optimalisering slik at en kan få litt mer forståelse av dynamikken i berederen men det er ikke påkrevd.

 

Når berederen bare er 1 år gammel regner jeg med du ikke har 16A Schuko kontakt men at den er fast tilkoblet. Mange her bruker Aeotec Heavy Duty Switch men det er litt overkill, f.eks. en Shelly Plus 1PM er god nok og langt rimeligere. Henger du på en Shelly Plus AddOn og et par DS18B20 sensorer får du også temperaturmåling. Du skriver ikke hvilket system du har men om du har MQTT er det glimrende for Shelly, ellers må du sjekke om de passer ditt system. Der finnes nok 16A Zigbee releer også om du må ha Zigbee.

 

For temp.måling på/i bereder er det bare å lure en sensor innenfor isolasjonen. Jeg pleier å ha 2 stk plassert på ca 1/4 og 3/4 høyde av berederen. Er der ikke noe sted å lure sensoren innenfor isolasjonen er det bare å borre et 10mm hull i ytterkappen så klarer du nok å lure den inn såpass at den har kontakt med stålet i selve berederen...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er rimelig fersk på zigbee og den slags så det kommer sikkert mange rare spørsmål. Men jeg forsøker i hvertfall å få en litt smartere styring hjemme. Har diverse sensorer, plugger, hue belysning, solskjerming, doorman yale, røykvarslere osv som er styrt av diverse apper/hubber. Endel av det går via en Somfy tahoma hub. Men den får jeg ikke inn Tibber tror jeg. Har handlet en tuya/zigbee/wifi hub også og masse sensorer, garasjeportåpner og div fra aliexpress som er på vei. Men jeg vet ikke om jeg kan få den huben heller inn i tibber?

Vet noen om man kan koble det meste av tuya/zigbee produktene jeg har listet opp over til futurehome huben som støttes av tibber?

Endret av gladiåbygge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.