Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Assosiasjon mellom Namron termostat og relé


MariusL

Anbefalte innlegg

Godtfolk,

 

Er det noen her som har prøvd å sette opp assosiasjon mellom Namron termostat og relé, slik at termostaten styrer reléet direkte over Z-Wave?

 

Namron Termostat, elnummer 4512757 (LINK)
Namron relé, elnummer 4512746 (LINK)

 

Dette slår meg som en forholdsvis kostnadseffektiv løsning for styring av panelovner. Monterer en termostat i ei dobbeltramme med påveggskappe sammen med lysbryteren, og smetter et relé inn i panelovnen(e) som henger under vindu på motsatt side av rommet. Alternativet er Z-TRM3 og ZM 16A fra Heatit (som jeg vet fungerer med assosiasjon), men prisforskjellen blir fort noen tusenlapper når det er snakk om fire-fem soverom, kontor og div. oppholdsrom.

 

Tips og erfaringer med disse to produktene fra Namron, mottas med takk.  😊

 

- MariusL

Endret av MariusL
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, MariusL said:

Godtfolk,

 

Er det noen her som har prøvd å sette opp assosiasjon mellom Namron termostat og relé, slik at termostaten styrer reléet direkte over Z-Wave?

 

Namron Termostat, elnummer 4512757 (LINK)
Namron relé, elnummer 4512746 (LINK)

 

Dette slår meg som en forholdsvis kostnadseffektiv løsning for styring av panelovner. Monterer en termostat i ei dobbeltramme med påveggskappe sammen med lysbryteren, og smetter et relé inn i panelovnen(e) som henger under vindu på motsatt side av rommet. Alternativet er Z-TRM3 og ZM 16A fra Heatit (som jeg vet fungerer med assosiasjon), men prisforskjellen blir fort noen tusenlapper når det er snakk om fire-fem soverom, kontor og div. oppholdsrom.

 

Tips og erfaringer med disse to produktene fra Namron, mottas med takk.  😊

 

- MariusL

 

Hva slags panelovener er det snakk om?

 

Tror heller jeg potensielt hadde byttet til nye smarte panelovener ala Mill Gen 3. Da vil det fungere mye mer pålitelig. Skal ikke så mye til før associations er "ute av sync".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olav,

Takk for forslaget, men det er nok ikke et alternativ å bytte ovner. De jeg har er ganske nye, og er litt spesielle i form av at de er "lukket" for ikke å brenne støv.

 

https://www.gkp.se/sv/sortiment/oljeradiatorer/oljeradiator-med-elektronisk-termostat-och-konvektor/

 

Men - interessant det du sier om assosiasjoner på Z-Wave. Jeg trodde at dette skulle være dønn stabilt. Kan du utdype litt mer hvilke erfaringer du har her? Er dette en oppfatning som flere deler, at assosiasjoner generelt er upålitelig?

 

- MariusL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss anta at temperaturen i rommet stiger og termostaten ønsker å slå av lasten på ovnene. Dersom denne meldingen ikke kommer frem til mottaker vil ikke termostaten nødvendigvis sende den flere ganger. Da vil ovnen forbli på og temperaturen i rommet stiger ytterligere. Termostaten har gjort jobben sin og systemet er ute av sync. Et styringsscript må sannsynligvis inn for å overstyre.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - da skjønner jeg. Z-Wave er uten noen form for tilbakemelding på om kommandoen faktisk har kommet frem, og har følgelig heller ingen feilkorreksjon. Dette må altså i så fall løses i overordnet system, som sjekker status med jevne mellomrom. Det var en viktig detalj å være klar over, tusen takk.

 

Kan det da være et alternativ med Zigbee, eller fungerer den på samme måte?

Kjenner du til andre protokoller eller løsninger som kan være egnet?

 

- MariusL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.