Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

VPN Problemer med Mikrotik hEX Lite.


Einar

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har Telia mobilnett på hytta. Routeren er jeg rimelig sikker er en Huawei E5186S.

Bak den sitter en Mikrotik hEX Lite RB750r2. og en Raspberry Pi på et 10.0.0.- nett. ( Det er vel egentlig et 10/8 nettverk ).

Raspberry gjør ikke annet enn å spørre hva IP er og legge det opp på en FTP server. Kun for å sjekke at Mikrotik dynamisk DNS ikke tuller med meg.

Mikrotik skal legge opp IP til ####.sn.mynetname.net. Og det gjør den når jeg sjekker mot det Raspberry la opp. Så det er liv i Mikrotik'en.

Men jeg kommer ikke lenger inn gjennom VPN! Jeg har ikke forandret noe siden sist det virket.

 

Det er selvfølgelig Homeseer og kamera på innsiden jeg vil ha tilgang til.

 

Jeg hadde en periode for litt siden da jeg ikke kom inn. Men så plutselig virket det igjen. Men nå er den ikke tilgjengelig.

Oppkobling av VPN herfra er på denne PC'n. Og det har ikke vært enkel snømåking! En annen PC har jeg aldri fått inn gjennom VPN til tross for at jeg har konfigurert identisk.
Bortfall av 240V der nede er ikke ukjent. Kan det ha betydning? Er det batteri i Mikrotik'en som gjør at den har blitt stensil sement? Den er noen (mange) år gammel nå.

Jeg er mottakelig for forslag. Eventuelt om det er en router som er bedre ( og enklere å sette opp ) enn med RouterOS. Det koster meg litt å kjøre ned dit for å feilsøke, så kan gjerne bli god økonomi å bytte om det hjelper.

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke Telia/Huawei'en som har fått en oppdatering/endring da?     
Begynner å bli en ganske god stund siden jeg drev med lignende selv, men mener å huske at den routeren var litt utfordrende når en ønsker å bruke eget utstyr bak.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg inn igjen! ? Og har ikke snudd en bit i VPN konfigurasjonen. Loggene så rene og pene ut. Ingen reboot av Mikrotik'en siden i fjor, så strømmen har ikke vært borte. Det er noen som har "banka på" ruteren for å komme inn, men ser ikke at det har skjedd. Flere av dem er nok mine forsøk på å logge inn. Jeg har ikke fast IP så ikke så lett å se om det er andre og.

Antall byte overført tilsier og at det har vært veldig stille. Men jeg fikk sjekket kameraet i kjelleren og alle fellene er fulle av mus! Så jeg må ned og tømme+spenne dem. Jeg bare håper det ikke er de som har spist på nettverket mitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar skrev (8 timer siden):

Nå kom jeg inn igjen! ? Og har ikke snudd en bit i VPN konfigurasjonen. Loggene så rene og pene ut. Ingen reboot av Mikrotik'en siden i fjor, så strømmen har ikke vært borte. Det er noen som har "banka på" ruteren for å komme inn, men ser ikke at det har skjedd. Flere av dem er nok mine forsøk på å logge inn. Jeg har ikke fast IP så ikke så lett å se om det er andre og.

Antall byte overført tilsier og at det har vært veldig stille. Men jeg fikk sjekket kameraet i kjelleren og alle fellene er fulle av mus! Så jeg må ned og tømme+spenne dem. Jeg bare håper det ikke er de som har spist på nettverket mitt.

 

 

Høres veldig ut som at du bruker mobilt nett med CG-NAT (routeren din deler ekstern IPv4-adresse med andre kunder pga at operatør ikke har tilstrekkelig antall adresser tilgjengelig, så det blir litt tilfeldig hvor du prøver å koble til dersom du går mot IP). Ta en titt på følgende diskusjon, særlig siste post.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristianml skrev (På 22.2.2024 den 7.58):

 

Høres veldig ut som at du bruker mobilt nett med CG-NAT (routeren din deler ekstern IPv4-adresse med andre kunder pga at operatør ikke har tilstrekkelig antall adresser tilgjengelig, så det blir litt tilfeldig hvor du prøver å koble til dersom du går mot IP). Ta en titt på følgende diskusjon, særlig siste post.

 

 

Det kan være noe der. Jeg har APN: vpn.netcom.no. Men Netcom ble jo spist opp av Telia, så jegveitdasøren. Men tør ikke endre det før jeg er på hytta og kan stille tilbake om det går i klosettet. 
Og nå er jeg fortsatt inne, så tenker det er best å sitte stille i båten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.