Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Telenor Fiber - ekstra fiberboks.


oppsig

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med ekstra fiberboks fra telenor, altså at fiberen inn i boligen går til to fiberbokser.

Har et problem hvor fiberen kommer inn i kjelleren og går i vegg opp til øverste etasje hvor det er montert fiberboks.

Grunnet mye betong og lite mulighet til å trekke fra øverste etasje til resten av boligen, så  vurderer å heller flytte ned fiberboksen i første etasje, og trekke opp CAT6 til de to andre etasjene.

Har allerede et trekkerør der hvor fiberen går til øverste etasje nå.

Men så ser jeg at man kan betale telenor kr 1490 for å legge opp en ekstra fiberboks.

 

Dersom man bestiller en 500/500 linje fra telenor, kan man bruke to rutere (en på hver fiberboks) få to seperate IP addresser på samme linje, men samtidig kun betale for et abonnement?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe noen problem å få en ekstra fiberboks, så lenge det er nok tilgjengelig fibrer i kabelen inn til huset.

 

Men du vil neppe få benytte to routere (en på hver fiberboks) uten og ha to abonnementer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet ikke hvordan dette styres fra terminalene men man henter vel bare en ip adresse fra en dhcp server i terminalen til telenor eller? fiberboksen omformer vel bare signalet fra fiber til ethernet og så kobler man opp sin egen eller telenor sin ruter fra fiberboksen. så dersom man har to fiberbokser med separate rutere vil bare den første ruteren som kobler til få public ip? vet ikke om noen har prøvd å koble en dum switch etter fiberboksen og deretter to rutere. antar at hastigheten er begrenset i linjen fra terminal uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppsig skrev (15 timer siden):

Har noen erfaring med ekstra fiberboks fra telenor, altså at fiberen inn i boligen går til to fiberbokser.

Har et problem hvor fiberen kommer inn i kjelleren og går i vegg opp til øverste etasje hvor det er montert fiberboks.

Grunnet mye betong og lite mulighet til å trekke fra øverste etasje til resten av boligen, så  vurderer å heller flytte ned fiberboksen i første etasje, og trekke opp CAT6 til de to andre etasjene.

Har allerede et trekkerør der hvor fiberen går til øverste etasje nå.

Men så ser jeg at man kan betale telenor kr 1490 for å legge opp en ekstra fiberboks.

 

Dersom man bestiller en 500/500 linje fra telenor, kan man bruke to rutere (en på hver fiberboks) få to seperate IP addresser på samme linje, men samtidig kun betale for et abonnement?

 

 

Da er det vel enklere å legge opp et mesh wifi med kablet backhaul, og så legger du opp separate nett fra det? Jeg gjetter på at det er snakk om hoveddel og utleieleilighet ettersom du snakker om to forskjellige IP-adresser, men da kan du la leieboer bruke gjestenettet. Om jeg mistolker deg får du bare ha meg unnskyldt 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.