Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gjenopprette fra en sikkerhetskopi


stigvi

Anbefalte innlegg

Dette er bare et kort innlegg om min erfaring. Jeg har brukt en raspberry pi med minnekort noen år nå og har aldri fått bruk for å gjenopprette fra en sikkerhetskopi. Men på fredag var planen å gjøre nettopp det. Det var bare meg hjemme og en raspberry pi 5 med en M.2 disk var allerede satt opp med HA 2024.3 dagen i forveien.

Jeg så egentlig for meg timesvis med fikling, men jeg logget av Nabu Casa på den gamle og startet sikkerhetskopiering som tok 20 sekund, omtrent. Disse lagres automatisk på en NAS boks og på Google Disk så jeg hadde ikke mer å gjøre enn å stoppe HA og dra ut ledningene. Å plugge inn den nye tok ikke mange sekundene, det heller. Zigbee koordinator ble også flyttet, sammen med en usb ledning til en UPS. Så starket jeg opp den nye, valgte menyen for sikkerhetskopier og valgte opprett fra kopien som jeg nettopp hadde lagd. Etter ca 1 minutt tok den en automatisk omstart og deretter var egentlig alt på plass. Jeg viste ikke helt om jeg skulle føle meg slukøret. Det hele var gjort før jeg hadde tatt første slurk av kaffekoppen. Etter å ha logget inn på Nabu Casa på den nye, var appen på telefon også fornøyd.

Den gamle raspberry skal jeg nå sette opp med en blank HA og sørge for å ha oppdatert den til nyeste versjon noen ganger i året. Så vet jeg at dersom den nye rpi5 skulle svikte, er det kun snakk om noen minutter å få opp en ny.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.