Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fjernstyre sentralvifte (Villavent)


Anders

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en sentralavtrekksvifte stående på loftet av typen Villavent som jeg gjerne skulle ha fjernstyrt. I dag kan den justeres trinnløst med en slags hastighetsregulator på kjøkkenet, som ser ut som en dimmer. Men dette er nok en annen type dimmer enn de som dimmer lys, siden den dimmer effekten til en ganske kraftig motor.

 

Er det noen som har erfaring med å fjernstyre noe tilsvarende, ved hjelp av z-wave, 433 eller noe annet? Hva trengs av utstyr? Regner med en elektriker må gjøre selve installasjonen.

 

Klarte å knipse et bilde av spec'en på viften, hvis det skulle hjelpe. Villavent, type VG-7. 175W, 2250 o/min.

IMG_4493.jpg

IMG_4495.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg, er å styre en Slik ved hjelp av f.eks en slik.

Jeg har styrt vifter i jobbsammenheng med effektregulatorer og 0-10/4-20mA flere ganger, så det fungerer fint.

Kan hende du finner både effektregulator og 0-10V z-wavemodul som egner seg bedre til ditt bruk, men dette var det første som poppet opp på min google=)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.