CF6 Skrevet 30. oktober 2025 Skrevet 30. oktober 2025 God dag. Det er ofte en diskusjon om diverse elektroutstyr til smarthussystem (f.eks. en dimmer) krever nøytralleder. For oss med 230V IT-system så er jo ikke det en mulighet uansett, men jeg antar at formålet med "krav til nøytralleder" er å ha en 230V krets for å strømsette elektronikken i utstyret. Vi kan med andre ord trekke inn to faseledere til utstyret istedenfor. Er dette korrekt forståelse, eller er alle disse komponentene kun kompertible med TN-nett? Siter
stigvi Skrevet 31. oktober 2025 Skrevet 31. oktober 2025 CF6 skrev (På 30.10.2025 den 8.08): God dag. Det er ofte en diskusjon om diverse elektroutstyr til smarthussystem (f.eks. en dimmer) krever nøytralleder. For oss med 230V IT-system så er jo ikke det en mulighet uansett, men jeg antar at formålet med "krav til nøytralleder" er å ha en 230V krets for å strømsette elektronikken i utstyret. Vi kan med andre ord trekke inn to faseledere til utstyret istedenfor. Er dette korrekt forståelse, eller er alle disse komponentene kun kompertible med TN-nett? For en dimmer er nok det riktig forstått. For 1-fase utstyr vil jeg si det er ytterst sjelden at det skulle virke kun i TN-nett. Det måtte i så fall være utstyr som er lagd slik at kapsling i metall er koblet til jord og N internt i apparatet. Men jeg vet ikke om slikt utstyr. Ikke om det engang er lovt å selge slikt utstyr ment til forbrukere, men andre her vet kanskje mer om akkurat det. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.