Gå til innhold
  • Bli medlem
  • 0

Spørsmål

Anbefalte innlegg

• 0
Skrevet
1 minute ago, sbarmen said:

Så bra det fungerte 💯 jeg har jo kun den ene så alt jeg sier er basert på det jeg leser 🙈

Gleden var kortvarig dessverre.. Det fungerte på første sensor og nå er det ingenting som vil parre lenger utenom den første som allerede er lag til. Fant ut noe annet kult med Kajplats pærene om ikke annet og det er at om man resetter dem med 12 klikk på i stede for 6 klikk så går dei Zigbee modus og kan legges til i zigbee2mqtt så da får jeg brukt de i noe som virker stabilt om ikke annet. Har ikke prøvd om dette virker på de andre sensorene, men det skal testes ut. Tror jeg kaster inn håndkleet på thread siden det enten er for komplisert for meg eller i altfor tidlig beta stadia enda. Å parre enheter er jo ikke mulig å gjøre feil siden det er å resette og scanne en QR kode så ser ikke helt at det kan være noe jeg gjorde feil på enhet nr2 men. 

• 0
Skrevet

Jeg har merket meg at den er spesielt kresen på nettverket. Hos meg har jeg segmentert nettet i flere vlan og det er meget viktig å kjøre IPv6 samt at mobilen er på samme LAN som home assistant når du pairer. 

• 0
Skrevet
9 minutes ago, sbarmen said:

Jeg har merket meg at den er spesielt kresen på nettverket. Hos meg har jeg segmentert nettet i flere vlan og det er meget viktig å kjøre IPv6 samt at mobilen er på samme LAN som home assistant når du pairer. 

Jeg leste også om dette, men jeg har alt på samme vlan her nå. Flyttet matter dingsene fra iot nettet av den grunn sist jeg feilsøket. Jeg deaktiverte dog ipv6 igjen etter at det ikke utgjorde noen forskjell. Det virker jo fint om jeg legger de til i HomeKit også og om det var nett relatert burde det ikke gjort det. Det virket jo også nettopp på første temp sensor her, men sensor nr2 som resettes på samme måte er det ikke mulig å få inn. Har også prøvd myggplats, KAJPLATS og to ulike brytere nå, men ingen av de lar seg legge til i HA. I HomeKit kan jeg legge de til, men da ser jeg de ikke i HA uten å dele de som ikke er ønskelig. 

• 0
Skrevet
21 minutes ago, sbarmen said:

Her var det jeg fant om ipv6 og thread btw. Og igjen thread virker nå om jeg kjører kun HA eller kun Apple. Evnt Ha og Apple og legger til devicer i HomeKit så kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke å legge til nye enheter nå. Det virket jo også nettopp på første temp sensor uten ipv6. 

https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/s/vXbMyRg2uw

• 0
Skrevet

Har prøvd å aktivere ipv6 igjen og med en restart av HA så ser man at den får IPV6 adresse som også vises i unifi (ubiquiti nettverks interface). 

Tipper feilen er relatert til bug under. 

https://github.com/home-assistant/core/issues/125444

Jeg får dette i logge når jeg prøver å parre. 15.4 er rå thread/zigbee trafikk så da prøver den sikkert å parre enhet med feil thread nettverk og dropper det siden svaret ikke samsvarer med mitt thread nettverk. Jeg husker tråden fra sist jeg feilsøket i desember og da var jeg i keychain å slettet alt osv i et forsøk på å få liv i dette, men uten hell. Parret nettopp opp i Homekit igjen på et par devicer og det fungerer helt fint. Dette er igrmnn helt likt som det jeg opplevde før jul. Kan også dele fra Homekit til HA sånn at jeg får de inn den veien, men jeg ønsker ikke å låse meg til apple siden jeg regelmessig bruker android telefon også. 

00:05:42.921 [N] MeshForwarder-: Dropping rx frame, aError:NonLowpanDataFrame, len:37, type:Data, src:5220d5911003990b, dst:None, sec:no, ackreq:no, radio:15.4
00:05:42.921 [N] MeshForwarder-: Dropping rx frame, aError:NonLowpanDataFrame, len:37, type:Data, src:5220d5911003990b, dst:None, sec:no, ackreq:no, radio:15.4
00:09:00.277 [N] MeshForwarder-: Dropping IPv6 UDP msg, len:282, chksum:98a3, ecn:no, sec:yes, error:AddressQuery, prio:low, radio:all

• 0
Skrevet

Om du ikke har IPv6 så må du ha på IPv6 interface mener jeg. All kommunikasjon mellom enhetene i Matter er over IP og da spesifikt IPv6. Om du ikke har IPv6 eksternt er ikke noe problem, da bruker den bare lokale IPv6 adresser (fe80***). 

Ja det der høres ut som en bug med credentials og appen på telefonen din. Kan være det går å slette / resette home appen og få synkronisert credentials på nytt.

• 0
Skrevet
12 minutes ago, sbarmen said:

Om du ikke har IPv6 så må du ha på IPv6 interface mener jeg. All kommunikasjon mellom enhetene i Matter er over IP og da spesifikt IPv6. Om du ikke har IPv6 eksternt er ikke noe problem, da bruker den bare lokale IPv6 adresser (fe80***). 

Ja det der høres ut som en bug med credentials og appen på telefonen din. Kan være det går å slette / resette home appen og få synkronisert credentials på nytt.

ipv6 på HA har alltid stått aktivt og slik jeg forstod det ville IPv6 enheter da ta sin egen adresse og dette ville fungere i samme subnet. Siden HomeKit virker fint så regner jeg med at det stemmer. Uansett er IPv6 nå aktivt i nettverket uten at det heller løste det. 

har forsøkt å slette HA appen og slette/synce credentials på nytt uten hell. Har også vært i Keychain og manuelt slettet alle forekomster av HomeKit så de ble lagt til på nytt uten duplikater der etter tips fra tråden på GitHub. 

Lurer på om andre har samme bug eller om dette er kun hos meg? Altså å legge til enheter i HA via thread dongle og ikke via Apple HomeKit. Ser ut som mange bruker HomeKit når de legger til devicer, men ønsker å unngå å bygge opp thread nettverket mitt bak Apple sin mur. Hele poenget med thread dongle i HA for min del er å ikke låse meg til Apple 🙂 

• 0
Skrevet
minim skrev (3 timer siden):

Man kan fint ha appletv sitt thread nettverk og legge til HA slik at de er i samme nett. Så kan en også legge til devicer slik at alt av thread går i samme nett, men HomeKit/HA ser ikke alle enhetene før de deles fra HomeKit og de kan kun legges til i HomeKit først. Har du fått til noe annet @christbj?

Ser du kom litt videre etter denne kommentaren, men deler min erfaring. Jeg la til ZBT-2 i HA (2026.1) som Thread antenne uten å slette noe av det som var registrert fra før. Dvs at jeg har både en Google Nest Hub og AppelTV som routere for Thread (TBR) i tillegg til HA, som vises som «Home Assistant Open Thread Boarder Router». Jeg hadde bare 4 Matter enheter på Thread koblet opp via Apple Home, så jeg slettet en og en av disse både i Apple Home og HA, resatte enhetene og la dem til i HA direkte fra mobiltelefonen med HA appen. Det fungerte helt fint.

Det eneste jeg savner er kartet som skal vise hvordan enhetene snakker sammen. Jeg har slikt kart tilgjengelig i HA for alle andre radioprotokoller, men en diskusjonstråd viser at det ikke er tilgjengelig enda uten ekstra mekking. Jeg er happy med status per nå. Enhetene fungerer og med ZBT-2 antennen plassert sentralt i huset ser det ut til at dekningen er god nok til at alle enheter er stabilt på nett.

• 0
Skrevet
13 minutes ago, christbj said:

Ser du kom litt videre etter denne kommentaren, men deler min erfaring. Jeg la til ZBT-2 i HA (2026.1) som Thread antenne uten å slette noe av det som var registrert fra før. Dvs at jeg har både en Google Nest Hub og AppelTV som routere for Thread (TBR) i tillegg til HA, som vises som «Home Assistant Open Thread Boarder Router». Jeg hadde bare 4 Matter enheter på Thread koblet opp via Apple Home, så jeg slettet en og en av disse både i Apple Home og HA, resatte enhetene og la dem til i HA direkte fra mobiltelefonen med HA appen. Det fungerte helt fint.

Det eneste jeg savner er kartet som skal vise hvordan enhetene snakker sammen. Jeg har slikt kart tilgjengelig i HA for alle andre radioprotokoller, men en diskusjonstråd viser at det ikke er tilgjengelig enda uten ekstra mekking. Jeg er happy med status per nå. Enhetene fungerer og med ZBT-2 antennen plassert sentralt i huset ser det ut til at dekningen er god nok til at alle enheter er stabilt på nett.

Takk for svar. Da har jeg gjort noe feil et sted eller truffet en bug. I hvilken rekkefølge koblet du sammen tingene? Jeg la til HA dongle i Apple nettverket ihht manual og ikke omvendt.

Kan dette være thread dongle trøbbel? Heller mot et nei her siden jeg burde kunne lagt enheter til I thread i HA med Apple som tbr også. 

Det kartet som jeg la ved utklipp av over finner du ved å aktivere nederste valget i open thread addon og legge til port 8080 og 8081. Så besøker du iptilha:8080 og går på nederste valg i menyen. 

• 0
Skrevet
minim skrev (1 time siden):

Takk for svar. Da har jeg gjort noe feil et sted eller truffet en bug. I hvilken rekkefølge koblet du sammen tingene? Jeg la til HA dongle i Apple nettverket ihht manual og ikke omvendt.

Jeg var ikke veldig bevist dette, plugget i ZBT-2 og valgte Thread, detaljer etter det husker jeg ikke. Men den er nå i samme nettverk som Apple TVen og det fungerer fint.

Takk for tipset om kartet.

• 0
Skrevet
1 hour ago, christbj said:

Jeg var ikke veldig bevist dette, plugget i ZBT-2 og valgte Thread, detaljer etter det husker jeg ikke. Men den er nå i samme nettverk som Apple TVen og det fungerer fint.

Takk for tipset om kartet.

Den biten er i orden her også, men av en eller annen grunn får jeg kun lagt ting til via HomeKit. Når jeg sjekket companion troubleshooting og thread så ligger det igjen 2stk myhome31 som er apple thread nettverket der. Slettet alt i Keychain igjen og la keys inn igjen i HA appen, men samme greia enda. 

Hva heter thread nettverket ditt? Apple navnet eller noe annet? Kunne tenkt meg å opprettet et thread nettverk i HA og bare lagt til appletv så det var minst mulig innom HomeKit egentlig. 

IMG_0337.thumb.png.94c55dcd24af4f21599dda3da9e95d66.png

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.