Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-Wave polling - dimmere og polling frekvens


TropiskNektar

Anbefalte innlegg

Jeg har div nybegynnerspørsmål angående HomeSeer og Z-Wave og håper dere kan hjelpe meg.

 

1. Polling og dimmere

Har jeg forstått det rett, at for å få en dimmerbryter og dimmerenhet til å fungere sammen med Z-Wave, så må jeg på brytere assosiere dimmeren på de knappene jeg ønsker og aktivere polling på selve dimmeren? På den måten kan man bruke den fysiske dimmerbryteren som vanlig og at Z-wave/HomeSeer allikevel vil se riktig status på dimmeren?

I eksempelet her så benytter jeg meg av NodOn Octan Remote og Fibaro Dimmer 2

 

2. Hva er en "god" polling frekvens? Jeg ser mange sier ikke sett den for lavt, men hva er egentlig for lavt? 1 sek? jeg ser for meg å polle alle enheter kanskje hvert 10, 15 eller 30'ende sekund. 

Hva kan konsekvensen være at jeg setter den for lavt? Vil jeg f.eks se at CPU usage går opp eller starter ting bare å oppføre seg unormalt?

 

3. Bør jeg polle statusen til alt som kan polles? Dette spørsmålet er vel halvveis også relatert til spørsmålet over.

 

4. En Z-wave Enhet lager jo en hel del devices i homeseer. Må polling settes på hver enkelt av dem eller kun på root?

 

 

 

Endret av TropiskNektar
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, TropiskNektar skrev:

Har jeg forstått det rett, at for å få en dimmerbryter og dimmerenhet til å fungere sammen med Z-Wave, så må jeg på brytere assosiere dimmeren på de knappene jeg ønsker og aktivere polling på selve dimmeren? På den måten kan man bruke den fysiske dimmerbryteren som vanlig og at Z-wave/HomeSeer allikevel vil se riktig status på dimmeren?

Du må ikke aktivere polling i det hele tatt.

 

Dimmeren som mottar kommandoer fra en assosiert enhet er selv ansvarlig for å rapportere status til controller. Altså må assosiasjoner mellom Dimmeren og HomeSeer være satt opp riktig (Group 1 til HomeSeer hvis Z-wave plus, dvs Dimmer 2, eller  Group 3 hvis Dimmer 1)

 

23 timer siden, TropiskNektar skrev:

2. Hva er en "god" polling frekvens? Jeg ser mange sier ikke sett den for lavt, men hva er egentlig for lavt? 1 sek? jeg ser for meg å polle alle enheter kanskje hvert 10, 15 eller 30'ende sekund. 

Nei, nei, NEI!

Polling er ikke en erstatning for Instant Status. Skal du polle, så gjør det så sjeldent du kan Jeg vil foreslå IKKE OFTERE ENN hvert 5. minutt. Jeg har et par timer på de få nodene som poller.

 

23 timer siden, TropiskNektar skrev:

Hva kan konsekvensen være at jeg setter den for lavt? Vil jeg f.eks se at CPU usage går opp eller starter ting bare å oppføre seg unormalt?

CPU er forsåvidt en ting, men det viktigste er trafikken på Z-wave-nettverket. Du har ikke uendelig båndbredde, og det er et poeng å spare på den til ting som faktisk er viktig. Polling på noder som skal rapportere statusen sin selv er IKKE en av dem.

 

Dette er litt avhengig av nettverket ditt. Jeg har rundt 80 noder og skulle jeg pollet alle "for ofte" så hadde ikke nettverket hadd plass annen trafikk enn polling.

 

23 timer siden, TropiskNektar skrev:

Bør jeg polle statusen til alt som kan polles? Dette spørsmålet er vel halvveis også relatert til spørsmålet over.

Nei, tvert i mot. Du bør unngå det hvis du kan.

Når det er sagt så er det enkelte ting som må polles, som f.eks. eldre strømmålere og sånt.

 

23 timer siden, TropiskNektar skrev:

En Z-wave Enhet lager jo en hel del devices i homeseer. Må polling settes på hver enkelt av dem eller kun på root?

Hver av dem. Du får oversikt ved å gå til Plugins -> Z-wave -> Node Information

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.