Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bareos backup system


Squirrel

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år vært på jakt etter det perfekte backup-systemet. Har i lengre tid hatt øynene rettet mot Bacula/Bareos, men kviet meg litt for å sette det opp grunnet en del manuell config-arbeid. I løpet av de siste 10 dagene har jeg endelig tatt steget og flyttet hele hjemmenettverket mitt over på dette systemet, og aldri vært mer fornøyd!

Tenkte jeg skulle gi en kort beskrivelse av systemet, og kanskje noen andre nerds der ute blir fristet. :)

 

Bareos er et server-basert backup system, altså det må kjøre på en server i huset.

Systemet består av 3 deler. Director (DIR), Storage daemon (SD) og Client/File daemon (FD).

1) SD er et program som fungerer som lagringsserver. Du kan ha SD på flere forskjellige servere eller maskiner på nettverket eller internett evt hos en venn.

2) FD er programmet som du innstallerer på pcene du vil ta backup av. Dette programmet kjøres som en service på win og linux pcer.

3) DIR er selve hjernen i systemet som organiserer alt. Denne har du bare én av (selvfølgelig).

 

I config-filen til DIR spesifiserer du alle backup-jobbene dine. Der har jeg f.eks. lagd en backup-jobb som sier at jeg skal ta backup av "mine dokumenter"-mappen på FD på hovedpcen min, og disse filene skal sendes til en SD på en server i huset mitt, samt til en SD på en remote server og lagres kryptert. Denne jobben skal kjøres så-så ofte, full/diff/incremental der og da osv osv. Konfigurert systemet til å gi meg fine e-post tilbakemeldinger dersom noen feil skulle oppstå.

 

Utrolig genialt system, og jeg har nå satt opp backups fra alle familiemedlemmer sine pcer som lagres både lokalt på server på tekniskrommet, samt på remote server som lastet opp til cloud. I tillegg til backup av enkelte linux servere jeg har gående. Full oversikt fra web-ui hvordan tingene ligger an.

 

Til slutt må jeg jo si at SELVFØLGELIG fins det enklere måter å ta backup på, men har kommet over lite som er så utrolig tilfredsstillende for en wannabe sys-admin som meg. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.