Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Trøbbel med Aeotec HEM


Anbefalte innlegg

Jeg har fått montert en Aeotec forbruksmåler DSB28-2C/100A i sikringsskapet som jeg ikke får helt til å leke som jeg vil.

Den leste forsåvidt av effekt (w) strøm og spenning korrekt, men kwt virker til å leses av mye høyere enn det forbruket egentlig er. 

 

Jeg fjerna den fra nettverket og inkluderte den på nytt(non-secure.. ? ). Problemet er der enda, men nå fikk jeg også et bonusproblem. Jeg får kun avlesning på en fase..

 

Den sier også at forbruket på en fase har vært 128kwh på under ett døgn. 

 

image.thumb.png.1ab0eae2d04ae932461dceba2baec45f.png

 

image.png.ec1d73d940d7c35a70598cf961166545.png

 

https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000166671-home-energy-meter-g2-user-manual-

Egentlig kunne jeg tenkt meg å kun få total avlesning slik som det ser ut det er mulig å manualen, men det ligger vel heller ikke en total device i HS..

 

image.png.b618910c96aa768fca8a36c30377fbd1.png

 

Er det noen som har møtt på lignende problem? Jeg har googla endel rundt i helga, men får spørre her samtidig som jeg holder på :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada, det er 230v IT. Det har som sagt virket før, kun KWH som gir for høy verdi. dette problemet har jeg lest om et annet sted, men finner det søren ikke igjen.

 

Update etter mer knoting. 

 

Jeg gjorde en rescan i homeseer, og da kom det fler child noder slik at fase-3 kom frem. det er visst denne som hører til den andre klemma mi..(fase 2 hører vel til 400vTN versjonen)

veldig forvirrende da jeg fortsatt kun ser config skjermen som er i første post hvor fase 3 ikke synlig, men fikk manuelt satt config til å sende også fase 3....

 

image.thumb.png.0ef13538cd694f5a78ae5e4b7ddfb091.png

 

Da var et av problemene løst. det siste som gjelder KWH har jeg fortsatt ikke finni ut av. jeg kjørte factory reset på noden og inkluderte den 21:46, så ila under 10 min har fase 3 visstnok brukt 2,3 kwh. Det er heldigvis mer enn hva jeg har brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se tråden her: https://forum.fibaro.com/index.php?/topic/28654-aeon-labs-hem-g2/

 

"“It is definitely possible for the phases to be out of sync with the total reports. If you want to keep them all in sync with eachother, i would suggest these settings to have all sensors report at the same time:

 

Parameter 101 [4d] = 4144911 //report all sensors

Parameter 111 [4d] = 600 //report all sensors every 10 minutes (set in seconds).”

 

I made that chages but parameter 111 I put 120 seconds, and now I'm happy with HEM."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for linken hkmod. Problemet hans ligner veldig på det jeg opplever. Jeg leser av sensorene samtidig, så Det ser ut som FW update er tingen. Det testa jeg i helga uten å få det til, men får prøve igjen. 

 

Tror kanskje du Mistforsto problemet einar. noen % forskjell i w klarer jeg å leve med. Men det er KWH avlesninga som er problemet, den er 5-15x feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har vært i kontakt med aeotec, og det viser det at det er en bug i FW til denne enheten. Det var ikke siste versjon og den lar seg desverre ikke oppgradere. 

Jeg har fått refundert endel av hva den kostet fra forhandler, så jeg får prøve å lage et script som legger sammen verdiene og deler på en faktor som gir riktig verdi på sikt :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.