Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Løsning for å vise gjennomsnittstemperatur siste døgn?


Fredrick

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Litt overrasket over at det ikke fantes en enkel guide øverst i Google på dette, men jeg er ute etter en løsning som kan gi meg gjennomsnittstemperaturen for siste døgn for en bestemt temperatursensor.

 

En mulig løsning:

1. Script som hver halvtime legger til temperaturverdien til en virtuell device V1

2. Script som hvert døgn deler V1 på 48 og lagrer dette i V2, samt nullstiller V1.

 

Finnes det bedre måter?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det hadde vært kult å plotte gjennomsnittlig utetemperatur mot kWh som går med til oppvarming her inne. Bør vel i teorien finnes en relativt lienær sammenheng (huset vårt er derimot langt i fra vindtett, så det vil også påvirke mye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt forsøk på å hacke til en løsning med mangelfull kunnskap (tittelen på min kommende selvbiografi?) har jeg tilpasset et gammel script jeg hadde liggende, og kommet opp med følgende. Nå gjenstår det å se om det funker.

Sub sum(ByVal Parms As Object)

dim ParmArray() As String = Split(Parms,",")
dim temp as decimal
dim temp_Previous as decimal
dim total as decimal

        temp_Previous = hs.DeviceValueEx(ParmArray(1))
        temp = hs.DeviceValueEx(ParmArray(0))
        total = (temp_Previous + temp)
        hs.SetDeviceValueByRef(ParmArray(1), total, True)
    
End Sub

*parameter 0 er altså temperatursensoren, og parameter 1 er V1 for summering. 

 

Script som kjøres hvert døgn:

Sub snitt(ByVal Parms As Object)

dim ParmArray() As String = Split(Parms,",")
dim snitt as decimal
dim total as decimal

        total = hs.DeviceValueEx(ParmArray(0))
        snitt = (total/48)
        hs.SetDeviceValueByRef(ParmArray(1), snitt, True)
        hs.SetDeviceValueByRef(ParmArray(0), 0, True)    

End Sub

*parameter 0 er altså V1, parameter 1 er V2

 

Ser jo at en mer elegant kunne være å droppe V1 som holder "summen" i løpet av et døgn og heller holde denne verdien i en variabel i scriptet frem til snittet regnes ut. Da kan det vel også gjøres som rullerende snitt dersom man ønsker det. Det har jeg derimot ikke tenkt til å bruke tid på, men hvis noen andre har løsningen vil jeg gjerne se den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det hadde vært kult å plotte gjennomsnittlig utetemperatur mot kWh som går med til oppvarming her inne. Bør vel i teorien finnes en relativt lienær sammenheng (huset vårt er derimot langt i fra vindtett, så det vil også påvirke mye)

Jeg så litt på samlet dagsforbruk og middel utetemperatur fra yr. Klar sammenheng bare der[emoji5]abe76526e88f22908189ee5c269428a4.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.