Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av fargetemperatur på LED med G10 sokkel.


Richard Thue

Anbefalte innlegg

Jeg skal til å skifte ut 12V spotter i taket på stua med 220V spotter. Sokkel blir G10. Her kunne jeg tenke meg å ha mulighet til å styre fargetemperatur. Jeg er klar over at Philips Hue er en god, men dyr løsning. Har testet ut IKEA, men funnet det som ustabilt hos meg. Jeg ser det finnes pærer med G10 sokkel hvor fargetemperatur kan endres. Hva slags dimmer kan gjøre dette?

 

Han montert noen 220V G10 pærer i en gang, hvor det opplyses av fargetemp kan endres. Har en Qubino Flush dimmer, og kan ikke se noe som gir mulighet til å endre fargetemp. Bruker Vera Edge, og finner ingen mulighet hverken fra PC eller App til å styre dette. Ser at det finnes dimmere med RGB utganger, men en G10 sokkel kan vel ikke kobles mot noe slikt?

 

Noen som vet hvordan en kan styre fargetemp via en z-wave dimmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal i utgangspunktet ikke være det. Det som justerer fargetemperaturen er hvor mye "dimmet" lyset er, det er altså ikke en egen kontroll.

 

Dermed kan det være du må justere max og min på dimmeren for at det skal fungere som tiltenkt. Jeg vet ikke hvordan Qubino ordner det, men det er helt sikkert noen parametre for det som står beskrevet i manualen. Fibaro Dimmer 2 har en autokalibrering som oftest finner ut av det, men ikke alltid, og dermed trenger man en justering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Nei, det skal i utgangspunktet ikke være det. Det som justerer fargetemperaturen er hvor mye "dimmet" lyset er, det er altså ikke en egen kontroll.

 

Dermed kan det være du må justere max og min på dimmeren for at det skal fungere som tiltenkt. Jeg vet ikke hvordan Qubino ordner det, men det er helt sikkert noen parametre for det som står beskrevet i manualen. Fibaro Dimmer 2 har en autokalibrering som oftest finner ut av det, men ikke alltid, og dermed trenger man en justering.

A-ha.  Det simulerer bare opplevelsen fra ei glødepære.  Det gir forsåvidt mening for pærene jeg har kjøpt. Veldig behagelig fargetemp i forhold til mye av det jeg har sett av andre LED's når de er dimmet litt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Richard Thue skrev:

Det simulerer bare opplevelsen fra ei glødepære.

Ja forsåvidt, men du får jo dim-to-warm med større spenn enn det du har, trodde jeg. :)

Har sett noen pærer som blir ganske hvite når de står på full pinne, men som blir behagelige lenger ned, selv om de da fremdeles lyser veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.