Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fukt/temperaturovervåkning, garasje


psv021

Anbefalte innlegg

På 1.6.2018 den 23.34, psv021 skrev:

 

2) Det er kanskje ikke duggpunktet som er interessant for å finne ut om det er lurt å lufte, eller ikke - det er heller tørke/fuktepotensialet i uteluften relativt til garasjeluften. Noen som har en god måte å beregne dette på? Når varm uteluft sendes inn i garasjen, der det er (litt) kaldere, vil den trekke seg sammen, og RF vil øke. Har ikke klart å finne ut av hvor mye luften komprimeres fra temperatur T1 til T2. I prinsippet er det basic termodynamikk, men faktoren er så liten at jeg tror de vanlige forenklingene begynner å feile...

 

Jeg bruker absolutt temperaturdifferanse mellom utedugg og innedugg til å avgjøre om det er lurt å lufte, og krever typisk at det er et par graders forskjell før jeg setter igang vifter. Avstandskravet har jeg også laget med en liten avhengighet på RH - dess lavere RH dess høyere avstandskrav (opp til 4-5 grader). Jeg har noen ganger forsøkt å se respons (/korrelasjon)  (på plottene) på innedugg på at viftene er påskrudd, men det virker vanskelig å se en klar effekt. Hos meg mistenker jeg da at lufta der jeg suger inn er fuktigere enn der jeg henter uteduggmålingen i fra. Eventuelt har jeg altfor liten kapasitet på viftene. Avfukteren gir tydelig avtrykk på inneduggplottet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2018 den 23.34, psv021 skrev:

1) Det er sannsynlig at garasjeveggene, spesielt de som står under bakkenivå, er kaldere enn luften i garasjen. Så jeg burde måle temperaturen her i stedet.

 

Jeg måler nedi 14 grader nederst på innsiden av mine garasjevegger som vender inn mot grunn/fjell. (Det er 10 cm isolasjon bak betong, men isolasjonen bak henger ikke sammen med isolasjon under gulv så her har jeg ei kuldebro). Når været en gang slår om, kanskje sannsynlig med godværs-øs-pøs-med-torden, så vil utedugg fort være over 14 grader.

 

Duggpunkt i min garasje ligger rundt 14, så jeg skal være akkurat på grensa til å få kondens nederst på bakveggen, men kondens er ikke observert.

 

Ingen dum idé å få plassert en temperatursensor nederst på en av disse veggene for å følge med. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.