Gå til innhold
  • Bli medlem

psv021

Medlemmer
  • Innholdsteller

    402
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

psv021 vant dagen sist Oktober 19 2016

psv021 hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

125 Excellent

Om psv021

  • Rang
    Avansert medlem

Hjemmeautomasjon

  • System
    HomeSeer

Nylige profilbesøk

863 profilvisninger
  1. Sommeren kom litt tidligere i år enn jeg hadde forventet - hatt over 30 grader den siste uka (som de fleste andre i sør, vil jeg tro). Så da fikk jeg testet hypotesen om at uteluft vil kondensere på kalde garasjevegger når det blir varmt. Det ene problemet med garasje vil oppstå når garasjen er varm, og det er kaldt ute. Da dugger bilene når de kjøres inn. Som forventet er det ganske liten sjanse for det akkurat nå for tiden: Det andre problemet er motsatt, og det som er aktuelt nå, at garasjen er kald, og det er varmt ute. Da har jeg vært redd for at uteluften kondenserer når vi lufter med friskluft. Men, såvidt jeg kan se, så er ikke garasjen så kald, egentlig. Den følger utetemperaturen. Nå er det riktig nok ikke veggene jeg måler temperaturen på, det er luften. Det er en svakhet med metoden. Plottet under viser at temperaturen i garasjen øker jevnt og trutt med økende utetemperatur, og da følger duggpunktet på. Så det var litt mer fakta på bordet, men skulle egentlig ha endret på to ting: 1) Det er sannsynlig at garasjeveggene, spesielt de som står under bakkenivå, er kaldere enn luften i garasjen. Så jeg burde måle temperaturen her i stedet. 2) Det er kanskje ikke duggpunktet som er interessant for å finne ut om det er lurt å lufte, eller ikke - det er heller tørke/fuktepotensialet i uteluften relativt til garasjeluften. Noen som har en god måte å beregne dette på? Når varm uteluft sendes inn i garasjen, der det er (litt) kaldere, vil den trekke seg sammen, og RF vil øke. Har ikke klart å finne ut av hvor mye luften komprimeres fra temperatur T1 til T2. I prinsippet er det basic termodynamikk, men faktoren er så liten at jeg tror de vanlige forenklingene begynner å feile... Foreløpig konklusjon er at siden garasjetemperaturen følger såpass godt på utetemperaturen (selv om det føles kaldt), så går det greit å blåse friskluft selv om det er 30+ grader ute. Jeg har kontrollert den antagelsen på en ganske analog måte: En flyttekasse med gamle artikler (papir) har stått åpen i garasjen over tid, uten at de har begynt å ta synlig skade. RF i garasjen er jevnt relativt høy, og har ikke vært under 60% (snitt over 6 timer) på over en måned...
  2. m.nu fører ikke deler til så store gardiner, dessverre. Det var også det største problemet med tape - gardinene ble for tunge. Greit om vinteren, men når solen stod på begynte tapen å mykne. Dette er lystette 3x2.5 m gardiner. Hadde nok vært bedre med noen ringer ja
  3. Sketchup + STL extension for å eksportere til STL.
  4. Deg? Meg? Det er forøvrig din feil at jeg begynte med tapen i det hele tatt! Her er begge delene, passer til mine Kirsch-gardiner (35 mm indre radius på røret). rullegardin_hjul_innerst.stl rullegardin_hjul_ytterst_0.7cm_overheng.stl
  5. "Har du kjøpt hva? 3D-printer?? OK... Hva i all verden skal vi med det?" - oppgitt kone, april 2018 Første prosjekt: Bytte ut tape-marerittet på mine Rolletrol-motorer! Printeren har allerede betalt seg (nesten). I alle fall vist sitt potensial for å betale seg) (nesten).
  6. Har ingen varme på i garasjen. Når uteluften har tørkepotensiale gir det mening å lufte for å tørke. Spesielt når det er fuktkilder i garasjen (våte biler). I praksis vil nok dette kun skje om vinteren når det er kaldt. Om sommeren er det sannsynligvis ikke lurt å lufte.
  7. Ja, den blir for spinkel. Det er en av de tingene jeg håper å få tallfestet nå ved måling over tid. Samme med bruk av ventilasjon når det blir varmere ute. Måtte bare få en kalibrering av fysikken Så først observere, så konkludere, og så (evt) utbedre. Data og teori i bånn er alltid greit.
  8. Nei, det er kun ved inn/utkjøring. Så spesielt mye eksos er det ikke snakk om. Takk for erfaringer rundt f-tech. Enig i at den nok eliminerer behov for vifte. I teorien burde den kunne kobles rett på fordelingsrørene brukt av ventilasjon i dag.
  9. Har litt lyst på dette beistet, men det er dyrt for en avfukter, så vil ha fakta på plass før jeg prøver å få med naboen på en slik https://www.f-tech.no/adsorpsjon-rotoravfuktere/f-dry-rotoravfuktere-aerial/f-dry300-adsorspsjonsavfukter-med-hygrostat
  10. Nei, de to jobber fort mot hverandre... Hovedpoenget med viften er å trekke eksos ut, vil jeg tro. Så ideelt sett skulle både vifte og avfukter gått kun ved behov. Jeg er også spent på tallene når det blir litt varmere ute. Når det er kaldt vil uteluften kunne ha en viss avfuktende effekt, spesielt når våte biler tilfører mye fukt.
  11. Er tilsvarende vifte vi har, men koblet direkte, ikke via støpsel. Dersom jeg klarer å utvide mesh-nettverket så langt, så lar det seg gjøre å automatisere den. En utfordring er at det er mange brukere (2 familier). Skal monitore over sommeren, så får vi forhåpentligvis et klarere bilde av om vi har et problem som krever mer enn det vi gjør i dag.
  12. Jeg har omtrent akkurat samme avfukter som du har (denne), men den blir for liten. Garasjen er ca 180 m2. Det er selvsagt et viktig punkt, som jeg burde nevnt i første innlegg. Vi parkerer 4 biler der, ofte våte, og porten er opp/ned store deler av ettermiddagene. Avfuktere som er dimensjonert for slike volumer er store, og svindyre. Det er heller ikke avløp fra garasjen, og gulvet er flatt. Flatt gulv er OK i mange tilfeller, men det betyr også at vann som renner av bilene blir liggende. Så gulvet er konstant vått når det er regn ute. Vi vurderer å ta en spansk en, og borre hull i betongdekket på kritiske steder, for å få bort de verste dammene. Gulvet er ganske bra avrettet, men litt dypere noen steder, der det ville vært mulig å fått ut litt (flytende) vann. Det vil i så fall være ett at tiltakene vi evt gjør for å få tørket opp litt. Ift rust må det, som begge skriver, enten være minusgrader, eller være så varmt og tørt at bilene tørker kjapt. Nå ligger vi midt i mellom, egentlig der det er verst. Bilene tørker seint, men rusten vil trives godt. Ref bekymring #1
  13. Nei, har ingen styring på viften. Deler den med naboen, så det er litt terskel for å sette på styring. Den bråker også relativt mye på full guffe, men det kan jo også løses dersom den smartifiseres bittelitt. Dette er en rørvifte montert i et standard alu ventilasjonsrør. Den er ganske tilgjengelig, og styres såvidt jeg kan se kun av spenningsregulering, så det skal være mulig rent teknisk (gitt at det er dekning for utstyret der osv, det er litt bunkers dette, med branndører og murer). Foreløpig har jeg en avfukter som heller ikke er smart i det hele tatt. Har lyst på en skikkelig dimensjonert diffusjonsavfukter som kan blåse ut damp, i stedet for å produsere vann i en tank, men de koster... Burde i det minste hatt en med hygrometer som kan slå inn på f.eks 75%. Nå setter jeg den på manuelt når jeg føler at det trengs. 60% kommer fra min magefølelse, og er ikke basert på noe som helst, så 75% kan godt være OK - spesielt siden temperaturen er ganske lav. Enig i at det blir spennende å se til sommeren. Når jeg har målinger over et år, får jeg forhåpentligvis et bedre bilde av hva som må til. Godt å høre at fysikken høres OK ut!
  14. Vi har en relativt stor innebygget garasje, delt med naboen. Til sammen parkerer vi 4 biler der. Temperaturen ligger på rundt 10 grader, mer eller mindre konstant. Jeg har målt relativ luftfuktighet i garasjen en stund, og har blitt litt bekymret for dette. Ikke sjeldent at den ligger over 70%. Vi har mekanisk lufting i garasjen, som trekker ut luft (og dermed "blåses" det inn friskluft via ventiler). Kjøpte en avfukter og brukt den gjennom vinteren, men har problemer med å bli enig med meg selv om den faktisk har effekt, eller om den blir "drept" av luftingen. Samtidig, selv om jeg spot-måler høye RF-verdier, så virker det ikke å være et stort fuktproblem. Har pappkasser stående som ikke blir myke, osv. Så jeg bestemte meg for å logge målingene over tid, for å tallfeste elendigheten litt. Det ballet selvsagt på seg, som slike ting gjør. Nå er jeg bekymret for 3 ting: - Når det er fuktig i garasjen, og kaldt ute, dugger det kraftig på bilene når de kjøres inn. Det er ikke sunt for en våt bil (enten fra regnvær eller fra kondens) å bli parkert i 10 varmegrader. Ideelt for rust. - Når det er varmere ute enn i garasjen, er jeg redd for at den fuktige uteluften som kommer inn via ventilasjonen kondenserer når den kommer inn - Generell bekymring rundt høye målinger av RF Første steg er å få kontroll på fakta, så får vi evt gjøre noen tiltak når jeg har et godt tallgrunnlag. Har forsøkt å forankre dette litt i fysikken, og her håper jeg at andre vil være med å synse/nyansere/bekrefte det jeg gjør: Bekymring 1 - rust på biler pga kondens Jeg tenker som så at dersom bilene er kaldere enn duggpunktet i garasjen, vil det (teoretisk) dugge. I praksis tror jeg de må være litt kaldere enn som så, men tar utgangspunkt i dette. Da antar jeg at bilene har temperatur lik ute-temperaturen når de kjøres inn. Måler temperatur og RF i garasjen, og regner ut duggpunktet fra disse. Slik ser plottet ut: Selve plottet er utjevnede målinger over tid. Registrerer 1 gang i timen for alle sensorer, men det blir litt for høy frekvens for et oversiktlig plott, så de er her utjevnet ved å ta snittet over siste 6 timer. Der plottet er rødt, er ute-temperaturen aka biltemperaturen kaldere enn duggpunktet i garasjen. Min antagelse da er at det er som å ta et kaldt glass ut i solen - da dugger det. I praksis har jeg ikke sett noe dugg på bilene de siste ukene, som tilsier at det ikke inntreffer nøyaktig iht mine antagelser. Men jeg tror (!) fysikken skal være fornuftig her. Når jeg får kalibrert dette litt, vil det kunne gi en oversikt og en advarsel. Løsningen må da bli å tørke opp luften i garasjen. Plottet på høyre side viser siste verdi ("nå"), og reagerer på tilstanden. Rødt plott + melding betyr "problem". Grønt plott, ingen melding, betyr alt OK. Bekymring 2 - Uteluft kondenserer når den kommer inn Jeg antar da at dersom temperatur i garasjen er lavere enn duggpunktet ute, vil uteluften kondensere når den kommer inn. Jeg ser for meg at luften flyttes inn med de termodynamiske egenskapene den har ute, og dermed vil den slippe vann dersom den blir avkjølt nok. Det kan godt være at det ikke er fullt så rett-frem, jeg er litt på shaky grounds her, må jeg innrømme. For å få kontroll på dette, måler jeg ute-temperatur, og ute-RF, og regner ut ute-duggpunkt fra disse. Garasjetemperatur måles allerede, så da får jeg følgende plott: Plottet er lagt opp rundt antagelsen om at det er greit å lufte med friskluft når garasjetemperaturen er høyere enn duggpunktet til uteluften. Høyresiden indikerer nå-tilstand. Grønt betyr OK. Jeg forventer at dette plottet blir rødere mot sommeren med økende temperatur ute. Bekymring 3 - generell relativ luftfuktighet Dette er den originale bekymringen. Her måler jeg bare luftfuktighet i garasjen. Siden vi lufter med friskluft, er det min antagelse at relativ luftfuktighet i garasje skal korrelere ganske tett med RF ute. Plottet viser at, ja, det gjør forsåvidt det - kanskje med en liten tidsforskyvning, som også er forventet: Her har jeg fargelagt plottet over 60%, som føles som en grei grenseverdi for å si om RF er høy eller ikke. Det gir selvsagt liten mening når temperatur ikke tas med i betraktningen her, men OK... Det er omtrent ved 60% jeg begynner å tenke at "tja, nå var det litt høyt..". På sikt håper jeg at jeg skal kunne måle effekt av avfukting ved å finne akkurat samme omgivelsestilstand, men lavere RF i garasjen når avfukting er aktiv. Da får jeg et mer eller mindre håndfast mål på at avfukteren gjør jobben. Jeg vet at den er grovt underdimensjonert, og når vi kjører inn 4 våte biler, har den ikke en sjanse. Men jeg skulle likt å vite om den har effekt i det hele tatt, eller om den i praksis kun står og bruker strøm.. Noen hobby-meteorologer (eller andre) som har lyst å synse litt om mine antagelser her? Tar også gjerne imot tips til enkle måter å kunne vise disse plottene i garasjen, evt forenkle det ned til en eller annen form for indikator. Hadde vært litt artig å kunne satt opp noen LED's eller noe som indikerer om vi bør lufte, eller ikke, eller tørke, eller ikke. Det blir evt neste prosjekt. Plottene er laget i Python med matplotlib nå. Har også laget mer eller mindre samme plott med plot.ly/D3, så det skal være greit å vise dem frem f.eks. på et nettbrett. Men jeg er ikke helt der at jeg føler det er verdt et eget nettbrett i garasjen kun for å vise disse... Men vi får se, jeg har investert i dummere ting før. Mange ser kanskje også at plottene er inspirert blant annet av tråden til @berland.
  15. psv021

    Dumt smarthus?

    Utstyret du kjøper i dag, vil ikke være det samme du bruker om 20 år. Dersom det er forventningen, så bør den justeres... Du kjøper ikke en mobiltelefon med forventninger om at den skal fungere om 20 år. Men du velger neppe å droppe mobiltelefon av den grunn. Samme prinsippet gjelder for smarthus. Konseptet om å automatisere huset vil derimot være en selvfølge om 20 år. Sannsynligvis om 10. Kanskje om 5. Mange ser vel på det også som en selvfølge i dag.
×
×
  • Opprett ny...