Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Enveis-glasspanel til statusskjerm - tips?


mosfet

Anbefalte innlegg

Jeg har fundert litt i det siste på å lage noen custom displays med noen touch-punkter. Tenkte å ha ett i bilen, og også for å lage små touch-paneler på veggen.

 

Det jeg har tenkt er å bruke små OLED-displays og capacity touch-brytere koblet til Arduino/ESP/RPi e.l. For å ta det enkleste først: Et sort glasspanel i som passer i en ELKO utenpåliggende boks (tenk kvadratisk). Tenkte å lime OLED-skjerm på baksiden av glasset. Ønsket er da at det som vises på OLED-skjermen lyser igjennom glasset, og når det er av så synes ikke noe på baksiden av glasset. Tenk kraftig sotede vinduer på en bil. Tenkte å ha et dimmer-hjul i midten av glasset (borre hull), med en eller to OLED-skjermer i hvert sitt hjørne øverst, med touch-felt i de to nederste hjørnene.

 

Er det noen som har forslag til hvor jeg skal starte å lete? Har tenkt tanken på å skjære til noe plexiglass og legge sotingsfilm på. Dette blir en billig test på om det fungerer, men kan se litt "billig" ut. Kan godt være noe man må betale litt for å få skjært ut.

 

Til bilen tenkte jeg et glass som ikke er kvadratisk, men som følger noen former i dashbordet, og som jeg kan borre hull i til brytere.

 

Edit: Veggbryteren skal være noe slikt, bare med hull til dimmer-hjul i midten:

https://www.alibaba.com/product-detail/SHIBELL-4-gang-2-way-glass_60307913688.html?spm=a2700.details.maylikever.4.83ff5568CU3uGp

Endret av mosfet
La til eks.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Merko said:

Hvilken bil har du? 

 

Selv har jeg montert nettbrett i min bil. Gir veldig mange muligheter :)

 

kanskje ikke helt det du er ute etter men.

Jeg har en Nexus 7 i bilen nå, som fungerer topp. Kjører Timur´s kernel, så den går i deep sleep når jeg stopper motoren. Den gir digital lyd til DSP/forsterker, og da må jeg ha egen volumkontroll. Det har jeg via et potensiometer som er montert veldig provisorisk. Denne vil jeg ha montert på en finere måte, og gjerne ha litt tillegssinfo via noen skjermer, og kunne ha brytere for ekstralys osv.

 

Det er egentlig ikke såå viktig med denne løsningen i bilen, men det hadde vært kult. Hvis jeg finner en måte å løse skjermen på veggen, så vil jeg nok lage en løsning i bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mosfet skrev:

Jeg har en Nexus 7 i bilen nå, som fungerer topp. Kjører Timur´s kernel, så den går i deep sleep når jeg stopper motoren. Den gir digital lyd til DSP/forsterker, og da må jeg ha egen volumkontroll. Det har jeg via et potensiometer som er montert veldig provisorisk. Denne vil jeg ha montert på en finere måte, og gjerne ha litt tillegssinfo via noen skjermer, og kunne ha brytere for ekstralys osv.

 

Det er egentlig ikke såå viktig med denne løsningen i bilen, men det hadde vært kult. Hvis jeg finner en måte å løse skjermen på veggen, så vil jeg nok lage en løsning i bilen også.

Kult. har samme nettbrett og kernel selv.

 

Har koblet opp rattet i bilen til nettbrettet, slik at jeg kan styre volumet + 4 andre programbare knapper til andre ting som "hjem skjerm" \ "tilbake" osv.

Edit: har vurdert om jeg skal koble opp en touchpad fra en laptop ved den ene armleneren i bilen slik at jeg kan styre nettbrettet med "musepeker" når jeg er parkert osv, men har ikke fått sett så mye på det enda. :D 

Endret av Merko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.