Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elektroner på avveie


frodegill

Anbefalte innlegg

Holder på med et lite prosjekt der jeg måler fuktighet i jord og vanner automatisk hvis fuktigheten går under en gitt verdi. Basert på en WeMos R1D1 med kun én analog pin multiplekser jeg sensorene (kobler jord til lyssensoren, venter 25ms, leser analog verdi, kobler bort jord til lyssensoren og kobler jord til fuktighetssensoren, venter 25ms, leser analog verdi og kobler bort jord).

Problemet er at jeg får høyere verdi for fuktighet når det er lyst i rommet, men med mine begrensede elektronikkunnskaper ser jeg ikke helt hvor strømmen kommer fra. En lyssensor genererer strøm, men den skal vel ikke gi fra seg strøm når det ikke er en sluttet krets? Noen som klarer å se hva jeg prøver på, og forklare meg hva jeg gjør feil? Det går altså 3V til begge sensorene, men D4 og D6 styrer når henholdsvis lyssensoren og fuktighetssensoren sluttes til jord. Verdien leses fra A0. På minidrivhus_sensors-week.png kan vi lett se at lyssensor (blå) påvirker fuktighetssensor (grønn)...

 

 

minidrivhus.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke sensorer er det du har? min teori er at sensoren lekker fra +3v til a0,  og muligens vil det gi utslag.

 

har du mulighet til å styre + istedenfor - ?

 

EDIT: ikke at jeg kan dette feltet, men her er noen forslag fra min side:

 

er samplings-tiden lang nok? evt har du prøvd lengre tid? f.eks 50-100ms

hvilke transistorer er det du bruker? hvis det er BC337 så er det en amplifier transistor, kan det ha noe å si?

 

Endret av Håvardgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensorene er https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/arduino/moduler/luxorparts-lyssensor-for-arduino-p87894 og https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/arduino/moduler/luxorparts-jordfuktmaler-p87941 . At jeg styrer jord er en tilfeldighet, og jeg kan godt bytte over til å styre 3V, men hvis det ender opp med å lekke strøm mot jord vil jeg få for lav fuktighetsverdi og vanne for mye. Sånn sett er det tryggere nå, når vanningen bare utsettes til det er mindre dagslys...  (Kan ta å måle litt på sensorene. Trodde ikke det skulle være mulig å lekke strøm uten sluttet kurs, men ser jo nå at måten sensorene er bygd opp ikke gir noen som helst garantier mot dette)

 

Samlingstid skal være lang nok og transistortypen skal ikke ha noe å si. Men det er mulig jeg må inn med enda et par transistorer (på Signal-siden) for å være sikker på at verdiene blir korrekte   :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fotoresistoren vil her generere noe signal, selv uten negativ tilkoblet.

Det er generelt en dårlig ide å bryte på negativ pole både for utstyr og kretsdesign.

Kan det være en ide for deg å switche på utgangen (s) ? da eliminerer du påvirkning helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.